Skocz do zawartości

Wymiana uszczelki głowicy Escort MK7 benzyna,naprawa głowicy


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Demontaż głowicy, wymiana paska rozrządu, uszczelki pod głowicą, uszczelniaczy zaworowych i sporo innych przy tym w ford escort MK 7 1,4 EFi

 

 

Fotorelacja stworzona przez amatora. Nie jestem specjalistą. Relację zrobiłem z chęci pomocy innym którzy nie boja się zajrzeć pod maskę a potrzebują kilku wskazówek przedtem. Wszystko co robisz wg tej fotorelacji - robisz na własną odpowiedzialność. Mimo to dołożyłem wszelkich starań aby uniknąć błędów w opisach a jeśli takie są, to albo nie wiem o nich albo je przeoczyłem.

 

 

Najpierw odepnij klemę ujemną z akumulatora i wypuść płyn chłodniczy przez otwór w dolnej części chłodnicy.

 

 

1 Wyciągamy zbiorniczek wspomagania bez lub jak kto woli po spuszczeniu oleju z układu wspomagania. Ja nie wypuszczałem

 

b1.png

 

 

2 Odkręcamy obudowę paska rozrządu . Kluczyk nasadowy 10

 

b2.png

 

3 Odkręcamy błotnik aby dostać się do elementów za nim-jest to niezbędne .

 

b3.png

 

 

4 Tu widać dokładnie gdzie są otwory

 

b4.png

 

5 Jeszcze ta plastikowa obudowa paska napędu osprzętu-odkręcamy kluczem 8 zaznaczone wkręty które zobaczymy kładąc się pod tym elementem

 

b5.png

 

6 Kluczem 15 (nie jestem pewien już teraz) kręcąc zgodnie z kierunkiem ruchu zegara luzujemy naciąg paska

 

b6.png

 

7 Odkręcamy koło paska wieloklinowego-klucz 19

 

b7.png

 

8 Po jego odkręceniu mamy taki widok-odkręcamy dolną część obudowy paska rozrządu

 

b8.png

 

9 Rzut oka na cały układ rozrządu-z czym to się je i o co w ogóle tam chodzi

 

b9.png

 

 

10 Tak to wygląda pod obudową

 

b10.png

 

 

11 Luzujemy śruby trzymające napinacz paska rozrządu

 

b11.png

 

12 Zanim zabierzemy się za demontaż paska, ustawiamy znaki ustawcze na kołach z cechami na głowicy i bloku-tu koło wałka rozrządu

 

b12.png

 

13 A tu koło wału korbowego - czerwonymi cechami zaznaczyłem jak ma to się zgrać-pionowa kreska ma wejść w środek stożka - wycięcia w kole

 

b13.png

 

14 Łyżką luzujemy naciąg napinacza i ściągamy pasek rozrządu

 

b14.png

 

 

15 Odkręcamy śrubę mocującą rurkę bagnetu i inne jak na fotce

 

b15.png

 

 

16 Aby nic nam później nie przeszkadzało w demontażu głowicy, już teraz odpinamy wąż z termostatu

 

b16.png

 

17 Odkręcamy pompę wspomagania. Aby to zrobić warto najpierw odkręcić z niej koło pasowe-będzie łatwy dostęp do śrub

 

b17.png

 

 

18 Rozkręcamy dalej, odpinając po drodze wszystkie wtyczki z czujników-tu albo zdajecie się na intuicje albo zapisujcie vel róbcie fotki. Mnie intuicja nie zawiodła. Odkręcić też trzeba śrubę mocującą korpus mocowania pompy wspomagania do głowicy. Śruba ta znajduje się po lewej stronie tekstu „klucz 10” w górnej ramce.

 

b18.png

 

 

19 Odkręcamy przepustnicę od kolektora dolotowego

 

b19.png

 

20 Rozbieramy kolektor-demontujemy jego górną część. Przykręcona jest za pomocą nakrętek na klucz 13

 

b20.png

 

21 Tak będziemy patrzeć na nakrętki o których wspomniałem

 

b21.png

 

 

22 Już jest bliżej. Zdejmujemy pokrywę głowicy-10 śrub na klucz 10

 

b22.png

 

 

23 To co pod spodem-na zielono zaznaczyłem śruby które trzymają głowicę . Jest ich 10. Zanim odkręcisz-patrz kolejne zdjęcie

 

b23.png

 

24 Kolejność dokręcania śrub. Ponumerowane śruby oznaczają ich kolejność ZAKRĘCANIA. Odkręcamy w odwrotnej kolejności od 10 do 1. najlepiej w dwu etapach-najpierw obrót o ćwierć.

 

b24.png

 

25 Odpinamy wężyki zasilania i powrotu benzyny. W celu odpięcia ściskamy dwa cyple po obu stronach końcówki i ją zsuwamy. Czerwona końcówka to zasilanie, biała to powrót.

 

b25.png

 

26 Głowica wolna- z tyłu jeszcze jeden wąż, no ale przecież nie sposób go przeoczyć. Po uniesieniu będzie przeszkadzał-da o sobie znać. Urwałem śrubę-w prawym dolnym rogu zaznaczyłem - myślałem, że to dramat ale udało się ją wykręcić

 

b26.png

 

27 W tej chwili-gdy robiłem to zdjęcie, podobnie jak wielu z Was też zastanawiałem się nad tym czy ten motorek jeszcze popracuje ;-)

 

b27.png

 

 

Tutaj kończymy etap demontażu. Kolejny, 2gi etap to prace przy głowicy. Zależy kto co ma zamiar przy niej robić. Ja wymieniłem uszczelniacze zaworowe, uszczelki kolektorów.

 

28 Odkręcamy krzywkę-klucz 10

 

b28.png

 

29 Własnoręcznie zrobionym ściągaczem ściskamy sprężynę aby uwolnić zabezpieczenia i ją zdjąć. W tym momencie pod rozbieranym zaworem włożyłem drewniany klocek, aby utrzymywał go przy głowicy

 

b29.png

 

30 Tu bardzo ładnie widać jak połówka zabezpieczającego pierścionka już odpada

 

b30.png

 

 

31 Zdejmujemy to co luźne. Każdy zawór zaczynamy i kończymy zanim weźmiemy się za kolejny. Wszystkie elementy muszą wrócić na SWOJE miejsce-nie zamieniamy ich miejscami

 

b31.png

 

32 Co tam pod sprężyną...

 

b32.png

 

33 Śrubokrętem podważam stary uszczelniacz-trzyma się nadspodziewanie mocno

 

b33.png

 

34 Tutaj już bez uszczelniacza. Widać, że mocno zaolejone jest miejsce pod nim-znaczy, że przepuszczał olej-wszystkie były mokre

 

b34.png

 

35 Stary i nowy w trakcie przekazywania obowiązków. Montaż wszystkiego w odwrotnej kolejności, uszczelniacze kładziemy po prostu na wstępnie oczyszczonej powierzchni i zakładamy sprężyny z resztą.

 

b35.png

 

36 Pomiar porównawczy-stare uszczelniacze również miały po 8 mm. Stąd nie mogły niczego uszczelniać

 

b36.png

 

37 Powierzchnię przylegania trzeba starannie oczyścić

 

b37.png

 

 

38Tak co najmniej powinna wyglądać po robocie

 

b38.png

 

39 Przyłożyłem liniał do głowicy i spróbowałem włożyć szczelinomierz-żaden nie wszedł-głowica prosta!!!

 

b39.png

 

40 Zdjąłem ostatni element kolektora dolotowego aby tu na stole go ponownie założyć z nową już uszczelką

 

b40.png

 

Ja w tym miejscu zakończyłem prace przy głowicy i zaczynam montaż. Kilka wskazówek jeszcze:

 

41 Zmiana warty cd... ;)

 

b41.png

 

42 Zabieramy się za składanie-powierzchnię przylegania na bloku też starannie czyścimy przedtem, zatykając kanały chłodnicze i olejowe(wszystkie dziury ;) ) aby ich nie zanieczyścić

 

b42.png

 

43 Nie zapominamy o tulejach ustalających

 

b43.png

 

44 Tu mam fajny dostęp do pompy to zobaczcie jak ma pracować naciąg paska rozrządu. Odsadzenie dla sprężyny jest w pompie

 

b44.png

 

 

45 Dlaczego zawsze przy przekładce trzeba dawać nową sprężynę-popatrzcie- stara ma 30 kkm a jest już kilka mm krótsza

 

b45.png

 

46 Przykręcamy głowicę. Kolejność przykręcania-niezwykle ważna - opisałem ją na zdjęciu 24!! Głowicę przykręcamy w 4 etapach 1wszy etap kręcimy kluczem dynamometrycznym do 30 Nm-wszystkie śruby wg kolejności z ww zdjęcia, 2gi etap-50 Nm, 3ci-dokręcić o 90 stopni, 4ty-dokręcić o 90 stopni .Śruby muszą być nowe!!!

 

b46.png

 

47 Idąc dalej-montujemy pokrywę, przedtem wytarte i wysuszone krzywki warto polać olejem silnikowym-będzie im lżej na początek

 

b47.png

 

48 Naciągamy napinacz- można go zblokować śrubami lub podtrzymać łyżką i zakładamy pasek rozrządu-niechętnie wchodzi na zęby. Przedtem sprawdzamy, czy koła są dobrze ustawione. Gdy pasek jest już na miejscu, luzujemy naciąg napinacza aby swobodnie naciągnął pasek, po czym zakręcamy śruby blokujące napinacz.

 

b48.png

 

49 Na koniec robimy 2 obroty paskiem (zgodnie z zegarem ) i sprawdzamy po tym, czy jak już ustawimy jedno z kółek, drugie jest również na swoim miejscu-znaki ustawcze muszą się zgadzać. Mamy teraz pewność, że mamy odpowiedni pasek z odpowiednią liczbą zębów. Nie wolno kręcić śrubą na wałku rozrządu!!! Kręcimy kluczem nałożonym na śrubie wału korbowego. Po tym ja dla pewności raz jeszcze luzuję napinacz paska rozrządu i zakręcam go-w ten sposób upewniam się, że wszelkie luzy paska są już skasowane.

 

b49.png

 

Tutaj proszę nie zapomnieć pozakładać węże, pozapinać przewody, uzupełnić płyn w układzie chłodzenia i olej w układzie wspomagania o ile go wylałeś. Teraz podłącz akumulator. Mam nadzieję, że pomogłem.

 

Powodzenia ;-)

 

 

Oświadczam, że to mój materiał autorski i posiadam do niego pełne prawa autorskie. Wszystkie zdjęcia i całość wykonanych prac przy silniku jak i obróbce zdjęć są wykonane przeze mnie.

 

 

darnel

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania