Gość Bartas Opublikowano 7 Maja 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2010 Postaram się opisać wymianę ASB w Omedze 2.5TD. Po pierwsze, musimy zgromadzić potrzebne nam części. Ja zakupiłem używaną skrzynię biegów. Skrzynia jeździła z benzynową jednostką o poj. 2,5l. Co zatem już w chwili kupna wróżyło zmianę dzwonka skrzyni na mój stary, co by dopasować ją do silnika. Jeśli ktoś ma padnięte sprzęgło hydrokinetyczne, tudzież konwerter, to również musi się w nie wyposażyć przed wymianą. Oczywiście w przypadku zmiany kołnierza ASB, trzeba będzie wymienić uszczelniacz przedni wału, po to żeby nam olej nie wyciekał przy pracy wałka. Jeśli ktoś zechce dogrzebać się do popy oleju, umyślnie, lub przypadkowo, polecam wyposażyć się w uszczelkę zwaną GASKET. Niestety, jest niezbędna do poprawnej pracy pompy oleju. Jest to tekturowa uszczelka sprzedawana najczęściej w komplecie z innymi uszczelniaczami. Podsumowując: 1. Skrzynia biegów nowa - cena, jaką kto sobie wytarguje 2. Dzwon skrzyni biegów o ile ktoś robi przekładkę 3. Nowe sprzęgło hydrokinetyczne - cena od 80 do 350zł (opcjonalnie) 4. Uszczelniacz wału przedniego - 160zł oryginał ASO (zamiennik ok. 70zł) 5. Uszczelka pompy olejowej ASB - 20zł (opcjonalnie) 6. Poduszka skrzyni - 130zł (opcjonalnie) 6. Filtr oleju + ok. 10l oleju do ASB Dexron VI Teraz opiszę wszystko w etapach, z czasem postaram się okrasić wszystko zdjęciami. ETAP I: Po pierwsze, zaczynamy od akumulatora (kluczyk ze stacyjki!), odłączamy klemy i wyjmujemy klocka. Wymontowujemy kolektor dolotowy silnika (na górze 12 na dole 13 tylko klucz z przedłużką), uprzednio odpinając wtyczkę czujnika temperatury powietrza doładowanego i przewód gumowy (odma). Schodzimy pod samochód (zakładam że praca jest przy podnośniku lub z kanału) i odpinamy po kolei elektrykę skrzyni biegów, są 4 wtyczki, wszystkie po tej samej stronie. Rozpinamy cięgna skrzyni biegów, są one zabezpieczone zawleczkami zapobiegającymi wypinaniu. Przy selektorze przykręcona jest nakrętka miedziana (o ile dobrze pamiętam 13), odkręcamy ją i zdejmujemy cięgno z selektora. Następnym krokiem będzie wymontowanie samego selektora. Upewniamy się że rozpięliśmy kostkę elektr. następnie wykręcamy dwie śruby po jego prawej i lewej stronie (nieco u góry). Kiedy już nam się uda wykręcić obie proponuję bardzo delikatnie podważać krańce selektora i zsuwać go z trzpienia wybieraka. Kolejną ważną rzeczą będzie rozpięcie przewodów hydrauliki. Są one umieszczone po prawej stronie skrzyni na samym przodzie. Biegną dwa, są mocowane na opaskach zaciskowych (do ich zdjęcia potrzebne będą szczypce). Kiedy je poluzujemy ostrożnie zsuwamy je z metalowych kołnierzy, ostrożnie, może prysnąć dużo oleju. Podstawiamy szybko miskę. Kolejnym krokiem będzie odkręcenie wału od skrzyni, jest on mocowany "krzyżakowo". Do odkręcania proponuję użyć "grzechotki" w rozmiarze (również o ile dobrze pamiętam 17") a z drugiej strony dla ułatwienia przytrzymywać wszystko kluczek oczkowym. Warto go również podwiesić z boku żeby nam nie przeszkadzał i nie obił głowy. Kiedy uporamy się z wałem wędrujemy na przód korpusu skrzyni i rozpoczynamy odkręcanie wszystkich śrub mocujących kołnierz do silnika. Występują tam twa rodzaje śrub typu torx - nasadowych. Jedne są większe 20, drugie mniejsze 15. Pod odkręceniu tych śrub, odkręcamy rozrusznik, kluczem 17. UWAGA, przykręcony od strony silnika i korpusu skrzyni. Dostęp do górnej śruby jest mocno utrudniony i najlepiej zrobić to od strony silnika, na wyczucie macając ręką i wpasowując klucz. (bardzo niewygodna pozycja). Kiedy mamy już uwolniony korpus i rozrusznik, udajemy się w celu odkręcenia środkowej części wydechu od silnika i od katalizatora. Także od skrzyni biegów biegnie wspornik wydechu od którego należy odkręcić rurę. Również kluczami typu 15-17. (Najlepiej grzechotka). Na koniec pierwszego etapu wykręcamy belkę na której opiera się przez poduszkę skrzynia biegów. Te śruby były wyjątkowo zapieczone i brudne, ja zastosowałem WD40 i lekkie popukiwanie młotkiem. Po dłuższej męce udało się to ruszyć. Także klucz 17, proponuję oczkową z długim ramieniem. ETAP II: Kiedy zdemontujemy już tylne oparcie skrzyni, wołamy jakiegoś silnego kumpla na pomoc, jeden biegnie na przód drugi na tył i powoli wysuwacie skrzynię. Najlepiej podłożyć w ramach asekuracji deski. Skrzynia jest na prawdę ciężka, uwaga ! Może wychodzić z oporem. Po wszystkim kładziemy starego klocka na ziemi i zabieramy się do przygotowania nowej skrzyni. ETAP III - opcjonalny - przekładka skrzyni W przekładce skrzyni benzynowej na taką do TD-ka, wystarczy jedynie przełożyć dzwon skrzyni. Jak to zrobić ? Już piszę... 1. Odkręcamy wszystkie śruby z środka. Są tam klucze nasadowe 17. Następnie wykręcamy jedną śrubę z boku kołnierza, niestety rozmiaru nie pamiętam. 2. Bardzo delikatnie wyciągamy dzwon skrzyni uważając żeby nam nie wypadła pompa oleju. (jeśli wypadnie będzie potrzebna nowa uszczelka kontakt na PW, pomogę poskładać) 3. Bierzemy nasz kołnierz dawcy, odkręcamy torxami 15 oring przy wale, poważamy go szczypcami (może się mocno trzymać). Wsadzamy nowy uszczelniacz. I przykręcamy wszystko do kupy do skrzyni. 4. Z tyłu skrzyni biegów odkręcamy 2 śruby 16 lub 17 od mocowania wydechu, wsadzamy nową poduszkę skrzyni (ja użyłem starej) i przykręcamy do nowej ASB. ETAP IV: Montaż jest analogiczny do demontażu. Osoby które muszą lub chcą wymienić konwerter, tutaj muszę przeprosić, ja zostawiłem stary, nawet nie odkręcałem go od silnika. Więc w tej materii nie wiele pomogę. Uważać należy natomiast aby w trakcie nasuwania skrzyni spasować wałek od ASB do konwertera, są tam wielowypusty. A także nacięcia w wałku konwertera które muszą idealnie wejść w głąb ASB aż do wału (tego większego) i trafić w wypusty na nim. To bardzo istotne ! Kiedy wsuniemy skrzynię, pozostanie lekki odstęp to znaczy że kliny nie weszły tam gdzie powinny i należy obrócić kołem zamachowym tak żeby w nie trafić. Kolejną rzeczą jest montaż rozrusznika, musi on trafić na swój klin. Inaczej nie skręcimy go dokładnie i przeskoczy nam na kole zamachowym. A o efektach nie będę pisał. Przy zakładaniu selektora należy wybierak ustawić na N, podobnie jak wajchę w kabinie i w tej pozycji składać wszystko. Gniazda złącz elektrycznych dokładnie oczyścić sprężonym powietrzem i płynem do konserwacji elektryki. ETAP V: Tutaj też nie będę wiele pisał - wymiana oleju w skrzyni. Całość kosztowała mnie sporo pracy. W garażu w którym pomimo ogrzewania temperatura i tak nie przekraczała -5*C ciężko pracować dynamicznie i efektywnie. CZAS PRACY: 5 dni, włączając w to oczekiwanie na części, dostępność wujka i narzędzi a także moją pracę zawodową. Podejrzewam, że w zakładzie z podnośnikiem i wszystkimi potrzebnymi narzędziami na miejscu, przeciętny amator da sobie radę w najwyżej 1,5 dnia. Autor: cyp3k Źródło: http://forum.omegaklub.eu przypis własny Jeśli olej w skrzyni jest bardzo ciemny, czyli długo nie wymieniany , to wymiana oleju może przynieść skutek w postaci konieczności wymiany skrzyni. Na własnym przykładzie mogę powiedziec, że biegi zaczęły się ślizgać, a skrzynia non stop wchodziła w tryb awaryjny. Zanim zaczniesz wymianę oleju, rozeznaj, czy przypadkiem nie skomplikujesz sobie życia. Czarny olej zawiera dużo zanieczyszczeń i jest gęściejszy niż nowy, elektrozawory i mechanizmy mają łatwiejsze zadanie - brud uszczelnia. Jeśli skrzynia ma słuszny przebieg, to nowy olej (rzadszy) spowoduje utraty ciśnienia skutkujące trybem awaryjnym ArKos   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi