Skocz do zawartości

Wymiana sworznia wahacza scenic II


Gość szymon 1587cm3

Rekomendowane odpowiedzi

Gość szymon 1587cm3

Witam, w tym modelu sworzeń jest wciśnięty i zabezpieczony pierścieniem segera. Drogi są dwie, jedna bez demontażu wahacza, a druga z jego demontażem.

 

Sworzeń w moim przypadku to koszt 33zl, więc warto wymienić sam sworzeń. Jak sprawdzić czy ma luzy?

 

Unieść koło aby oderwało się od podłoża. Złapać rękoma na obwodzie koła na godzinie 12 i 18. Poruszać ciągnąc na przemian jedną i drugą ręką. Trzeba mieć wprawę bo mały luz będzie słabo wyczuwalny.

 

Potrzebne narzędzia:

- klucz nasadowy na przedłużce 16mm

- klucze nasadowe i oczkowe 7,13, 18 torx E16,

- 2 lewarki, jeden do podniesienia auta, drugi do podtrzymania ramy

- szczypce to pierścieni segera

- duży młotek

- duże imadło/praska

- stare łożysko przedniego koła lub coś jemu odpowiadające wymiarowo (potrzebne obie bieżnie). Może być grubościenna rura.

- breszka

- rurka jako przedłużka pokrętła

 

Wymiana.

 

1 Zaczynamy od podparcia kół tylnych, podniesienia strony z uszkodzonym sworzniem i zdjęcia koła - standard. Wypinamy czujnik ABS z wahacza i uważamy żeby krzywdy mu nie zrobić

Następnie musimy zlokalizować śrubę która ustala sworzeń w zwrotnicy. Trzeba zajrzeć od strony przegubu i będzie widać śrubę przelotową na klucz 16mm. Należy ją wykręcić i wyjąć/wybić . Zapieramy breszke między wahacz a zwrotnice i naciskamy, drugą ręką trzeba opukiwać ucho w którym siedzi końcówka sworznia. Po rozpięciu kolumnę należy odsunąć na bok i zabezpieczyć chociażby kawałkiem drutu aby nam nie przeszkadzała.

 

Jeśli ktoś uważa że poradzi sobie z wybiciem i wbiciem nowego sworznia na aucie to proszę bardzo. Tylko nie pogiąć wahacza :-P . Przejść do punktu 3.

 

2 Odkręcamy wahacz.

 

Dłuższą chwile spędziłem zastanawiając się jak najprościej to ugryźć.

Wahacz jest mocowany w 2 miejscach do ramy pomocniczej zawieszenia. Wyjęcie jest o tyle utrudnione ze trzeba sporo odkręcić aby wyjąć przednią srubę...

Zaczynamy.

 

Wyciągamy plastikowe nadkole, śrubki z łebkiem 7mm oraz kilka plastików. Wystarczy wyjąć przednią część.

Odkręcamy tylną śrubę mocującą wahacz dwoma kluczami 18mm (nakrętka od góry). Następnie należy poluzować tylną ramę pomocniczą ale tylko od strony wyjmowanego wahacza. Śruba główna na klucz 18mm i dwie na klucz 16mm, oraz mocowanie na łączeniu ram od strony koła (klucz 18).

 

UWAGA profilaktycznie należy podeprzeć ramę, najlepiej lewarkiem (będzie się opuszczać)

 

Teraz zabieramy się za ramę przednią. Musimy odkręcić przednie mocowanie pod chłodnicami (klucz 18mm) oraz boczną blachę na 4 śruby ósemki (klucz 13mm) Przód ramy należy podeprzeć drugim lewarkiem. Manewrując przednią ramą starajmy się nie przeginać jej za bardzo gdyż na niej opierają się chłodnice.

 

Teraz najgorsza część roboty. Należy odsunąć przednią ramę od tylnej tak aby sworzeń prowadzący z niej wyszedł po czym ramę dopychamy w górę do skrzyni biegów. Tak dopchniętą ramę należy czymś podeprzeć aby się nie opuszczała. Dalej musimy opuścić tylną ramę (lewarkiem łatwo pójdzie) na tyle aby dojść do przedniej śruby wahacza (E16) - nie za nisko bo pamiętać należy o wałku maglownicy dokręconym do kolumny kierowniczej. Przednią śrubę mocującą wahacz należy wykręcić i wyjąć (od góry nakrętka klucz 18). Wyjmujemy wahacz z auta.

 

3 Wymiana sworznia.

 

Zdejmujemy stary pierścień segera. Opieramy wahacz o większą bieżnię łożyska lub coś podobnego i wybijamy sworzeń dużym młotkiem (można lać bezpośrednio po trzpieniu). Jeśli ktoś dysponuje prasą to może z niej skorzystać - ale nie jest niezbędna.

Bierzemy nowy sworzeń, smarujemy lekko gumkę osłonową i ząbki. Wkładamy w wahacz (uwaga na gumę) i przy pomocy wewnętrznej bieżni (lub coś podobnego - musi się opierać o cały kołnierz) wbijamy na miejsce starając się aby wchodził możliwie prosto - do oporu.

Odwracamy, zakładamy nowy pierścień segera i na auto.

 

Montaż w odwrotnej kolejności.

 

Śruby na klucz 18mm mocujące ramę do karoserii muszą być bardzo mocno dokręcone. Dokręcamy kluczem nasadowym (tzw gedor) przy pomocy rurki.

 

Dodać jeszcze warto że po wymianie sworznia wahacza NIE MA konieczności korekcji ustawienia zbieżności w pojeździe.

 

Autor; Szymon 1587cm3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania