Skocz do zawartości

Wymiana przegubu wewnętrznego skrzyni biegów scenic II


Gość szymon 1587cm3

Rekomendowane odpowiedzi

Gość szymon 1587cm3

Witam. Prawa i lewa strona przebiega tak samo. Prawa półoś jest dzielona.

 

Objawy padniętego przegubu wewnętrznego;

 

- stuki przy zmianie biegów po puszczeniu sprzęgła

- stuki podczas przejścia z hamowania silnikiem do przyspieszania

- może terkotać podczas jazdy na wprost i przy lekko skręconych kołach

- mając półoś w ręce:

------- duży luz promieniowy na półosi (półoś ma sztywno siedzieć w przegubie)

------- luz występujący przy próbie obracania półosi i przegubu w przeciwne strony.

 

Potrzebne narzędzia:

- klucz 16mm najlepiej nasadowy na przedłużce

- klucz oczkowy 16,17

- PORZĄDNY klucz 30mm, albo gięte oczko albo głęboki nasadowy do odkręcenia przegubu zewnętrznego

- młotek

- breszka

- mały wkrętak

- punktak, lub jakiś sworzen o fi nie większym niż 10mm

- szczypce do pierścieni segera - nie są niezbędne

 

Wszystkie skrzynie biegów mają podobne rozwiązanie. Przegub wewnętrzny to trzyczęściowy krzyżak z trzema kamieniami ułożyskowanymi na igiełkach. Całość pracuje w pochwie umieszczonej na wielowypuście w skrzyni biegów.

 

Wymianę zaczynamy od solidnego podparcia auta, zdjęciu koła.

Odkręcamy dużą nakrętkę od przegubu zewnętrznego, jest idealnie na środku koła. Ja odkręcam zawsze przy pomocy drugiej osoby która mocno naciska na pedał hamulca. Gwint zwykły prawozwojny (czasami potrzebna jest rurka). Następnie musimy wybić sworzeń wahacza z kolumny. W tym celu należy odkręcić nakrętkę na klucz 16mm i wybić śrubę z mocowania. Dalej przy pomocy breszki i młotka rozłączyć połączenie. Trzeba też odpiąć wtyczkę czujnika ABS tak by coś się jej nie stało. Małym wkrętakiem rozginamy zabezpieczenie gumy przegubu (to większe) po czym zdejmujemy gumę z przegubu.

W tej chwili wyciągamy półoś, najpierw z piasty (czasami opornie idzie- można wybić młotkiem przez kawałek drewna), po czym wyciągamy całą półoś z przegubu wewnętrznego.

 

Przenosimy się na imadło. Na końcówce półosi będzie pierścień segera, należy go zdjąć i ściągnąć krzyżak z półosi. Jeśli w starym krzyżaku brakuje igiełek to trzeba wyjąć resztę przegubu ze skrzyni (jest tylko włożona, bez żadnego zabezpieczenia) i dokładnie wymyć (igiełki będą wewnątrz) UWAGA, powinien polecieć olej, jeśli nie leci to skrzynia jest sucha.

Sprężynkę z miseczką która znajduje się wewnątrz pochwy można wyciągnąć do mycia.

 

Całość składamy w odwrotnej kolejności (można złożyć przegub na imadle i włożyć całość w skrzynie).

 

Teraz kilka ważnych spraw:

 

- przy kupowaniu zabieraka trzeba znać jego osadzenie (ilość zębów na wielowypuście) oraz średnicę kamieni bo było kilkanaście typów. W moim przypadku pasował krzyżak od laguny II, 32 zeby x 35,5mm (średnica kamienia). W sklepie wołać o "ZESTAW NAPRAWCZY PRZEGUBU WEWNĘTRZNEGO" - koszt około 100zl

 

- często próbują wciskać całe półosie w zamienniku które owy krzyżak mają nierozbieralny. Koszt takiego zamiennika około 1000zl

 

- smar jakiego należy użyć jest zwany grafitowym.

 

- całego przegubu podobno nie da się kupić (krzyżak + pochwa)

 

- skrzynie biegów posiadają otwory przelewowe (plastikowy motylek) będące jednocześnie wlewowymi, oraz spustowe (najczęściej na KWADRAT jak to w renault :P)

 

Autor: Szymon 1587cm3

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania