Skocz do zawartości

[silnik diesel]Wymiana poduszki środkowej silnika JTD


Gość Bartas

Rekomendowane odpowiedzi

Opiszę tu sposób na wymianę poduszki środkowej silnika w Alfie 166 JTD 2000r.

 

 

 

Poduszka kosztuje 117 zł a jej uszkodzenie objawia się znacznymi drganiami podczas ruszania i czasami słychać dziwne chrobotanie w podwoziu. Poduszka znajduje się pod spodem samochodu w okolicach "nóg pasażera".

 

 

 

Poduszka wygląda dokładnie tak (zdjęcie starej bo nowej nie zdążyłem sfotografować):

01_130.jpg

 

 

Co będzie niezbędne:

 

* grzechotka i kilka przedłużek do niej - u mnie wyglądało to tak jak na zdjęciu:

02_131.jpg

 

 

Ponadto:

 

* klucze nasadowe 16 i 17

* klucz płaski 16

* kanał (myślę, że niezbędny)

* podnośnik hydrauliczny

 

Oczywiście potrzebnych będzie kilka innych narzędzi choćby do odkręcenia nadkola czy osłony silnika....

 

 

 

Zaczynamy.

 

Odkręcamy osłonę silnika.

 

Oglądamy naszą poduszkę

03_141.jpg

 

 

Poduszka jest przykręcona na trzech śrubach nr 16 (niebieskie strzałki). Trzeciej śruby nie widać na tym zdjęciu, zresztą ona narobi nam najwięcej "bałaganu". Śruba "0" (czerwona strzałka) to czwarta śruba środkowa. Jednak wszystkie śruby musimy odkręcić od góry bo nakrętki od dołu są przyspawane do belki. Tak więc otwieramy maskę i odkręcamy lewe, plastikowe osłony. Następnie zaglądamy "za silnik". Pokazuje to poniższe zdjęcie:

04_125.jpg

 

 

Właśnie tam musimy zajrzeć.

 

Naszym oczom ukaże się poduszka:

05_117.jpg

 

 

Teraz przy pomocy grzechotki i przedłużki jaką pokazałem na drugim zdjęciu odkręcamy śrubę "0" (klucz 17). Jeśli poduszka jest mocno wybita to ze spodu trzeba będzie śrubę zablokować (kluczem 15). Teraz odkręcamy śruby "1" i "2" (klucz 16). Niestety śruby nr "3" nie widać od góry i jej tak nie odkręcimy (pisałem wcześniej, że narobi kłopotu). Tak więc dźwigamy auto na lewarku i ściągamy prawe przednie koło. Następnie ściągamy nadkole. Jest ono złożone z dwóch części. ściągamy przednią:

06_107.jpg

 

 

Strzałki pokazują gdzie znajdują się śruby do odkręcenia nadkola.

 

Teraz rozłączamy uchwyt trzymający dwie części nadkola.

07_91.jpg

 

 

Teraz naszym oczom ukaże się pełny dostęp do śruby nr "3" naszej poduszki.

08_87.jpg

 

 

Na zdjęciu dobrze nie widać ale mniej więcej tam gdzie pokazuje strzałka jest ta trzecia śruba. Odkręcamy ją płaskim kluczem 16. Inny jak płaski nie wejdzie.

 

Jeśli już wszystko odkręcimy to musimy ciut dźwignąć silnik, żeby poduszkę wyjąć. W tym celu odkręcamy mocowanie przedniej poduszki - dwie śruby klucz 16. Zaznaczone na poniższym zdjęciu strzałkami.

09_72.jpg

 

 

Po zdjęciu nadkola jest widoczna jak na dłoni. Teraz musimy zluzować górną łapę silnika.(klucz 17)

10_133.jpg

 

 

Teraz musimy dźwignąć silnik na podnośniku hydraulicznym. Najlepiej podlewarować o miskę olejową. Dać trzeba tylko deseczkę między podnośnik a miskę. Zdjęcie poniżej pokazuje tylko gdzie trzeba podlewarować.

11_114.jpg

 

 

Teraz wyciągamy starą poduszkę. Śrubę "0" z naszej poduszki, jeśli sama nie wyszła należy wybić. Teraz poduszka wyjdzie.

 

Nową poduszkę też musimy "rozbić". W tym celu wybijamy śrubę pokazaną strzałką na zdjęciu.

12_107.jpg

 

 

Tak wygląda rozebrana poduszka:

13_85.jpg

 

 

Dlatego rozbieramy poduszkę bo w całości byśmy jej nie włożyli. Po prostu na dole jest za ciasno. No chyba, że ktoś podniesie silnik jeszcze wyżej ale to wiąże się z odkręceniem wszystkich poduszek i węży wodnych. Myślę, że nie warte zachodu. Tak więc zostaje nam w ręce sama poduszka:

14_82.jpg

 

 

Teraz ją wkładamy i skręcamy. Potem podkładamy tą prostokątną blachę i opuszczamy silnik. Zwróćcie uwagę, że ta blacha ma mały "dzyndzelek", który musi wejść w łapę silnika. Może to brzmi dziwnie ale jak to zobaczycie będziecie wiedzieć o co chodzi.

 

Napiszę jeszcze raz, że pokazuję tu tylko używaną poduszkę. Po prostu nie zrobiłem zdjęć podczas rozbierania nowej. Skręcamy wszystko do kupy w odwrotnej kolejności i jedziemy na jazdę próbną. Różnica jak dzień do nocy.

 

 

 

Autor: bastan

 

Źródło: http://www.forum.alfaholicy.org

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania