Skocz do zawartości

regeneracja alternatora Valeo 90A


Gość prezesik25

Rekomendowane odpowiedzi

Gość prezesik25

Witajcie

 

Rozpocząłem zabawę w regenerację alternatora Valeo 90A. Alternator miał końcówkę szczotek, wyrobione (hałasujące) łożyska oraz wytarte pierścienie ślizgowe szczotek (komutator).

 

Potrzebne narzędzia:

- imadło

- klucz nasadowy (lub płaski oczkowy) nr 8

- klucz płaski oczkowy nr 7

- klucz płaski oczkowy nr 10

- końcówka spline S2 T50

- klucz nasadowy nr 24

- lutownica

- cyna

- odsysacz cyny (w sklepie elektrycznym max 10 PLN)

- obcążki lub jakieś prezycyjne ucinaki

- kombinerki

- śrubokręt płaski

- dwa ściągacze do łożysk (duży i mały)

- WD-40 do zapieczonych łożysk, aby lżej schodziły z ośki

- klej Poxipol 2-składnikowy

- opaski zaciskowe (do trzymania szczotek)

- pilniki iglaki (w razie rzeźby przy dopasowaniu komutatora)

 

Nowe części do alternatora

- łożyska typ 6202 i 6303

- komplet (2 sztuki) szczotek o wymiarach 6,4x4,6 mm dł ok. 15 mm

- komutator

 

No to zaczynamy.

 

Widok alternatora z góry. Odkręcamy koło pasowe alternatora. Ja poradziłem sobie w taki sposób, że wkręciłem w imadło klucz nasadowy 24, a następnie kluczem spline poluzowałem ośkę z nakrętką. Następnie już palcami odkręciłem nakrętkę. Po odkręceniu nakrętki koło pasowe zeszło bez żadnych problemów.

 

aeaddf3d8046b4b6m.jpg 885da8743328e953m.jpg 304536929926a0a4m.jpg

 

cccd2f338914a54fm.jpg 4d49782a5fe8cb85m.jpg

 

kolejną rzeczą będzie zdjęcie plastikowej osłony elektryki alternatora. Osłona trzyma się trzema nakrętkami nr 8 - odkręcamy je

 

94206be04c03fae7m.jpg

 

po zdjęciu osłony będziemy odkręcać regulator napięcia wraz z szczotkami. Potrzebne do tego będą klucze płaskie oczkowe nr 7 i 8.

 

99f36c412e32fe43m.jpg d65864cc2410b508m.jpg 9e498187ec02d199m.jpg

 

na poniższym zdjęciu widać wytarty komutator. Tragedii nie było, można było jeszcze na nim sporo przejeździć, lecz ja postanowiłem zrobić kompleksową regenerację altka razem z komutatorem

 

c940f81f8c1027d2m.jpg

 

kolejna czynność to rozpołowienie alternatora na dwie części. Odkręcamy 4 śrubki kluczem nr 8 (możemy to zrobić później)

 

2ec6b003a89c82f9m.jpg bea4e370a0e1a95em.jpg

 

alternator nie rozejdzie się na dwie części dopóki nie rozłączymy drutów stojana od mocowań na obudowie alternatora. Te elementy są ze sobą zgrzewane i konieczna będzie precyzja przy rozdzielaniu tych dwóch elementów. Ja zacząłem od przecięcia mocowania w poniższy sposób, następnie rozgięcia mocowania w taki sposób, aby nie uszkodzić zaciśniętych w nim drutów

 

8210e60bfcf9da71m.jpg b6b2a5ebecbb66a6m.jpg 10b37fc2f4c965f4m.jpg

 

c36684f2faaed325m.jpg

 

i mamy alternator w dwóch częściach :-)

 

58728220dd1ec494m.jpg

 

następnie zdejmujemy łożysko niedużym ściągaczem

 

0667bab3894758e3m.jpg 0067543df59a1584m.jpg df41ef841d4a95b5m.jpg

 

zdejmujemy drugą połowę obudowy alternatora i wyciągamy wirnik. Do tego celu użyłem dużego ściągacza do bębnów hamulcowych. Alternator ustawiłem na kole pasowym, aby był bardzie stabilny; psikamy na ośkę WD-40 lub innym specyfikiem w celu łatwiejszego ściągnięcia łożyska z wirnika

 

f5020b0c91cfb958m.jpg 5eb927d9b6626a2bm.jpg 2f1d93dcde292a27m.jpg c0ec7fb2048fea17m.jpg

 

wyjmujemy kolejne łożysko z obudowy alternatora. Potrzebny klucz nasadowy nr 8. Zdejmujemy osłonę łożyska i wybijamy łożysko z obudowy

 

cbfb5a69d9201060m.jpg 01fbc870615af89bm.jpg

 

łożysko miało jakiś dziwny numer. Zaniosłem do sklepu i dobrano mi odpowiednie nowe łożysko o oznaczeniu 6303

 

2a241844b26defb5m.jpg 03a61daf1a3ee5ccm.jpg d1f6f1b5cb1802ffm.jpg

 

mamy alternator rozłożony prawie na części pierwsze

 

fbd884577e6f2779m.jpg

 

Zdejmowanie komutatora.

 

Aby zdjąć komutator z wirnika konieczne będzie jego wzdłużne rozcięcie. Po rozcięciu trzeba sprawdzić i zaznaczyć która bieżnia w którym miejscu wirnika jest przylutowana, trzeba zachować polaryzację. Ja przy miejscu lutowania dolnej bieżni zrobiłem śrubokrętem znaczek, aby się nie pomylić przy montażu nowego komutatora. Przy rozmontowywaniu komutatora trzeba delikatnie oddzielić mocowanie, aby został drucik od zasilania wirnika. Jak go urwiemy nie będziemy mieć do czego przylutować nowego komutatora.

 

33d4a6414ccb937bm.jpg 0787fa704c05e0a1m.jpg aaf3f70eb41ccf7em.jpg

 

3c4736f09ac29079m.jpg 62974515df22f6f0m.jpg 6bfab90b1e9659ebm.jpg

 

c33e16defae12d28m.jpg c37ce7e280a8edc2m.jpg

 

Wymiana szczotek w regulatorze napięcia.

 

Sam regulator napięcia jest dość drogi. Ja postanowiłem wymienić same szczotki, które kupiłem na allegro za ok. 3 zł/szt. Potrzebne narzędzia: lutownica, cyna i odsysacz do cyny.

 

151ff4abcc796637m.jpg 31b64cb0f8257dc3m.jpg c6b22652822948d4m.jpg 742b7c4c49ef85e2m.jpg

 

szczotki montujemy bez sprężynek w taki sposób, aby między szczotką a regulatorem było miejsce na wkręcenie sprężynki, z tyłu zaciskamy lekko plecionkę szczotki, aby nie wyleciały

 

72910fd9a70c2c19m.jpg 31e493d6e30bb8dcm.jpg

 

szczotki łapiemy opaską zaciskową w taki sposób, aby wystawały, ale nie wylatywały z regulatora po zdjęciu opaski, następnie zalutowujemy je z drugiej strony

 

a3f5e6f48203d04am.jpg f8ace1440fd20ad7m.jpg a578e3f4228bd9dfm.jpg

 

szczotki trzeba wmontować w taki sposób jak na zdjęciu, one same po pewnym czasie się dotrą i będą długo służyć

 

0229bbf001965c14m.jpg

 

montaż komutatora

 

Zamówiony komutator miał trochę nietypowe wymiary i musiałem trochę porzeźbić, aby go dopasować do osi wirnika

 

be7fe6436a610fa7m.jpg 0647438f3a96b9aem.jpg 62f03e3c37c77d9bm.jpg

 

gdy komutator jest dopasowany sprawdzamy miernikiem, czy między osią wirnika a miedzianymi elementami komutatora nie ma zwarcia. Następnie dopasowujemy wystające druciki na wirniku z nóżkami komutatora, aby po wklejeniu zalutować te dwa elementy. Jeżeli wszystko będzie ok zaczynamy wklejanie komutatora na oś wirnika

 

f278c29b7e18a7abm.jpg 9ae796b066d13445m.jpg 999218c385f2fb20m.jpg

 

999218c385f2fb20m.jpg d58a037b497765eam.jpg 0c3c88e97c7a377fm.jpg

 

zdjęcia nowych łożysk

 

efc00dbcee1a4ed0m.jpg 728cfde738fc397am.jpg

 

włożenie nowego łożyska 6303

 

1ece0672a1653371m.jpg

 

składamy alternator. Trzeba będzie pobielić druciki stojana, następnie po złożeniu alternatora łączymy je z mocowaniem na obudowie

 

6afef57a738ce778m.jpg 5f3e866c5b21fed5m.jpg 08f37a76653f734bm.jpg

 

wkładamy alternator do auta i sprawdzamy napięcie ładowania przy akumulatorze.

 

3326ccb9b409b573m.jpg 71129e03bb8e6b0dm.jpg

 

Powodzenia ;-)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania