Skocz do zawartości

VW Touran


Gość hadzii123

Rekomendowane odpowiedzi

Gość hadzii123

Historia modelu.

 

Volkswagen Touran, jest autem z klasy MPV (Multi Purpose Vehicle). Na rynku pojawił się na początku 2003 roku - nazwa kodowa 1T1, ulokowany w palecie modelowej VW pomiędzy Sharanem a Golfem Plusem. W 2006 r. pojawił się model po Face Liftingu - nazwa kodowa 1T2. Druga generacja Tourana zadebiutowała wiosną 2010 roku - nazwa kodowa 1T3. Nazwa Touran jest połączeniem słów, „tour” i „Sharan” (podróż i nazwa wygodnego vana).. Przy jego produkcji wykorzystano płytę podłogową Golfa V. Touran jest autem rodzinnym, w którym główny nacisk został położony na wygodę, funkcjonalność i bezpieczeństwo. Autko może przewozić pięć osób,

a w niektórych wersjach nawet siedem, trzeci rząd siedzeń występuje w niektórych wersjach jako opcja. Touran na rynek zachodni jest dostępny z fabryczną instalacją CNG. W 2009 r. jednostkę EcoFuel o pojemności 2.0l zastąpiono silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM.

 

Montowane silniki.

 

1T1, 1T2

• 1.4 TSI - 103 kW (140 KM)

• 1.4 TSI - 125 kW (170 KM)

• 1.6 MPI - 75 kW (102 KM)

• 1.9 TDI - 66 kW (90 KM)

• 1.9 TDI - 77 kW (105 KM)

• 2.0 TDI - 103 kW (140 KM)

• 2.0 TDI - 125 kW (170 KM)

• 1.4 TSI EcoFuel - 110 kW (150 KM)

• 2.0 FSI (150 KM )

Wycofane:

• 1.6 FSI - 85 kW (115 KM)

• 2.0 FSI - 110 kW (150 KM)

• 2.0 TDI - 100 kW (136KM)

• 2.0 EcoFuel - 80 kW (109 KM)

1T3

• 1.2 TSI BlueMotion 105KM

• 1.4 TSI 140KM

• 1.4 TSI DSG 170KM

• 1.6 TDI 90KM

• 1.6 TDI BlueMotion 105KM

• 2.0 TDI 140KM

• 2.0 TDI 170KM

• 1.4 TSI CNG 150KM

Wymiary i dane eksploatacyjne Tourana.

 

Długość: 4407mm

Szerokość: 1794mm

Wysokość: 1659mm

Pojemność bagażnika: 695l (po złożeniu kanapy – 1989l)

Rozstaw osi: 2678mm

Rozstaw kół przód/tył: 1541/1514mm

Zwrotność: 11.2m

Maksymalne obciążenie dachu: 100kg

Pojemność zbiornika paliwa: 60l

 

A to mój Touranek.

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/385a4e3c2c39d3af.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0e30ae9343733990.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2f39392a3f0e6c40.html

 

Nadwozie oraz wnętrze Tourana skonstruowano w klasycznym stylu Volkswagena, czyli bez szaleństw, ale schludnie i przestronne. Konsola środkowa jest odpowiednio rozplanowana i łatwa w obsłudze. Znajduje się w niej panel sterowania układem nawiewu i klimatyzacji oraz radioodtwarzacz z CD (niektóre z mp3). Trzy fotele w drugim rzędzie ustawione są obok siebie, można je z łatwością przesuwać do przodu i do tyłu, regulować kont pochylenia oparcia, obracać, składać lub demontować. Na dłuższą drogę dla czterech osób można zdemontować środkowy fotel, pozostałe dwa fotele przesunąć do środka (oczywiście montujemy na uchwytach w podłodze). Wówczas mamy praktycznie limuzynę z czterema wygodnymi fotelami i dużą przestrzenią w drugim rzędzie. Po wyjęciu tylnych foteli powstaje bardzo duża przestrzeń bagażowa. Touran z danych producenta może być wyposażony aż w 39 różnych schowków. W każdych drzwiach mamy kieszenie. Schowek przed fotelem pasażera, jeśli jest klimatyzacja jest chłodzony, na szczycie deski rozdzielczej znajduje się zamykana półka. Poręczny jest także duży schowek z trzema półkami, umieszczony w dachu. W konsoli środkowej, pod podłokietnikiem między kierowcą i pasażerem, znajduje się zamykany schowek, zamontowałem tam CB. Poniżej radia umieszczono półkę, po stronie kierowcy pod włącznikiem świateł ulokowany jest zamykany schowek, za którym znajdują się bezpieczniki oraz gniazdo diagnostyczne OBD II. Pod przednimi fotelami są przydatne szuflady (z licznej literatury na „www” schowki te powinny występować od wersji Trendline). W drugim rzędzie foteli w oparciach siedzeń kierowcy i pasażera mogą być zamontowane kieszenie, składane stoliki wraz z uchwytami na kubki. Środkowy fotel po złożeniu może być wykorzystywany jako stolik. Kolejne dwa schowki znajdują się w podłodze przed tylnymi fotelami (moja córeczka nazywa to piwnicą).

 

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/49d2bd44c8bac5e8.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3ae02fa3a353fa1a.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cf1a9f24b16b1330.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/281a8b4a06f1cf29.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d637996a4e313d38.html

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/76060bd4932d6157.html

 

 

Każdy Touran z silnikiem diesla fabrycznie wyposażony jest w dogrzewacz silnika firmy Webasto. Po podniesieniu maski powinieneś zobaczyć naklejkę informującą o typie urządzenia i jego numerze części. Za dopłatą montowano ogrzewanie postojowe firmy Webasto. W pierwszym przypadku urządzenie działa dopiero po odpaleniu silnika, w drugim przypadku jest nie zależne od pracy silnika. Aby rozpoznać czy mamy dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe wystarczy odczytać numer części, a zwłaszcza 7 i 8 znak, to „zera” wówczas mamy zamontowane ogrzewanie postojowe. Oczywiście, jeśli posiadamy pilot do Webasta lub na panelu Climatronica na przycisku sterującym dmuchawą są 3 skierowane do góry strzałki, lub w komputerze MFA+ w menu masz STANDHEIZUNG (niem.) lub Aux. Heating (ang.) to w naszym autku mamy ogrzewanie postojowe.

Odnośnie bezpieczeństwa to Touranek w podstawowej wersji montowane są przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne chroniące głowę w pierwszym i drugim rzędzie. Każdy fotel ma trzypunktowy pas bezpieczeństwa. Układ hamulcowy jest bardzo skuteczny, na każdym kole zamontowane są tarcze w tym przednie wentylowane. Do tego dochodzi system ABS z asystentem hamowania oraz ESP (stabilizacja toru jazdy) montowane

w standardzie.

Touran prowadzi się bardzo pewnie i wygodnie, możemy dopasować sobie kierownicę i fotel gdyż posiadają regulację. Widoczność do przodu z miejsca kierowcy jest idealna, to zasługa nieco wyższego umieszczenia foteli i dużej przedniej szyby. Natomiast widoczność do tyłu jest słaba, bo tylną szybę przesłaniają trzy zagłówki tylnych foteli, a do kanciastego długiego tyłu trzeba się przyzwyczaić. Pomocne w tym przypadku są czujniki cofania, ale to za dopłatą. Autko bardzo dobrze wyciszone, nawet praca hałaśliwego DTI - ka jest mało słyszalna w kabinie. Dobrze dobrano charakterystykę zawieszenia, które odpowiednio utwardzono. Auto płynnie przejeżdża przez poprzeczne nierówności. Twarde zestrojenie zawieszenia eliminuje także boczne wychylenia na zakrętach.

 

Problemy występujące w silnikach diesla.

Szczególnie uważać należy z zakupem Tourana z lat 2003 - 2005, czyli sprzed face liftingu. Z eksploatacyjnego punktu widzenia silnik 2.0 TDI wypada nie najlepiej. Większość kłopotów zaczyna pojawiać się po przejechaniu 100 - 120 tys. km, a ich naprawa może być kosztowna. Dużo usterek jest spójnych z tymi, na które choruje większość nowoczesnych diesli, ale są też takie, które okazują się typowe dla 2.0 TDI. Pękanie bądź „obsiadanie" głowicy domena wersji 16 - zaworowej. Do uszkodzenia dochodzi albo na 1 cylindrze, albo na 2 i na 3 jednocześnie. Natomiast „obsiadanie" spotykane jest w odmianie 8 - zaworowej i związane jest z przeciekaniem płynu chłodzącego na okręgu uszczelniającym cylindra od strony wydechowej. Inną typową awarią silnika 2.0 TDI są kłopoty z pompą oleju. Dotyczy to wersji z PD zarówno z wałkami wyrównoważającymi, jak i bez nich. W pierwszym przypadku na ośce, jest to wielokąt podobny do imbusa napędzającym pompę oleju wyrabiają się krawędzie, co skutkuje brakiem napędu pompy, natomiast w odmianie bez „balanserów", gdzie napęd pompy realizowany jest przez łańcuch, dochodzi do jego rozciągnięcia.

W kilkuletnich Touranach występuje czasami problem z rozruchem na ciepłym silniku. Jedną z częstych przyczyn jest niewystarczający prąd z akumulatora. Po jego wymianie problem ten może się zmniejszyć a nawet całkowicie zanikną. Niestety wymiana akumulatora czasami nie wystarcza.

W moim przypadku problem z odpalaniem na ciepłym silniku rozwiązany został poprzez zmianę mapy wtrysku, przy okazji zwiększono mi trochę koników. Te silniki w bardzo dobrze znoszą chip tuning, jeśli wykonany jest dobrze to w żaden sposób nie wpływa to ujemnie na pracę i żywotność silnika, przy czym nie jest on zbyt kosztowny. Aby było śmieszniej Turanki trapi też problem odpalania na zimnym silniku. Na forach często opisywany jest ten problem wystarczy wpisać

w wyszukiwarkę hasła: „Problemy z rozruchem na ciepłym silniku” lub „Problemy z rozruchem na zimnym silniku” i poczytać.

Poczciwe i niezawodne 1.9 TDI/90 km z pompą rozdzielaczową przeszło już do historii.

W nowszych wersjach silnika 1.9 TDI jakie są montowane w naszych samochodach pojawiły się rozwiązania, które poszerzają listę potencjalnych usterek. Chodzi m.in. o turbinę ze zmienną geometrią, dwumasowe koło zamachowe, pompowtryskiwacze, filtr cząstek stałych, sprzęgło w kole pasowym alternatora, koło pasowe z tłumikiem drgań na wale korbowym i kilka dodatkowych czujników. Jednym z najpoważniejszych zagrożeń w silniku 1.9 TDI jest zerwanie paska rozrządu.

Układ wtryskowy, to spadek mocy, opóźniony rozruch lub brak reakcji silnika, zwiększenie zużycia paliwa, nierównomierna praca, czarne spaliny z rury wydechowej. Naprawa układu wtryskowego może polegać na wymianie uszkodzonych elementów na nowe lub na ich regeneracji. Pompowtryskiwacze. To nierówna praca silnika, wyraźne niedostatki mocy, kopcenie. Przeważnie psuje się „elektryka" pompowtryskiwacza, a dokładnie cewka. Są firmy, które regenerują pompowtryskiwacze. Była też akcja serwisowa w ASO dot. wymiany pompowtryskiwaczy w 2,0 TDI.

Głowica. To ubytki płynu chłodzącego, których intensywność narasta, puchnące przewody, biały dym wydobywający się z układu wydechowego po uruchomieniu zimnego silnika. Niestety

w tym przypadku następuje całkowita wymiana głowicy.

Zawór EGR. To spadek mocy, brak dynamiki, wyciek oleju z zaworu. Nieprawidłowe działanie zaworu recyrkulacji spalin może być wynikiem zużycia mechanicznego, nagromadzenia się dużej ilości nagaru lub złego sterowania. W silniku 1.9 TDI występuje kilka wersji zaworu EGR, może być on np. zintegrowany z przepustnicą gaszącą lub być elementem przykręcanym do kolektora wydechowego. Zanim jednak podejmie się decyzję o wymianie, trzeba się upewnić, czy przyczyną nie jest uszkodzony zawór elektromagnetyczny doprowadzający podciśnienie do puszki siłownika zaworu EGR.

Turbosprężarka. To spadek mocy, intensywne dymienie z układu wydechowego, zwiększone zużycie oleju. Częstą przyczyną złego działania turbin VTG jest przerdzewiała puszka siłownika sterującego wydajnością turbosprężarki oraz zapieczenie łopatek.

Pasek rozrządu. To zatrzymanie pracy silnika, przy próbie uruchomienia silnik szarpie

i wydaje stuki. Pasek rozrządu w silniku 1.9 TDI jest mocno obciążony i przekraczanie terminu wymiany jest niedopuszczalne. Pęknięty pasek rozrządu to w konsekwencji uszkodzenie m.in. zaworów, głowicy, tłoków, a nawet korbowodów i korpusu silnika.

Dwumasowe koło zamachowe. Hałasy i drgania z okolic sprzęgła, ślizganie się sprzęgła, auto nie jedzie.

Przepływomierz powietrza. Silnik nie ma dynamiki, wzrasta zużycie paliwa. Na przepływomierz powietrza często pada pierwsze podejrzenie w przypadku np. spadku mocy silnika. Zanim jednak zdecydujemy się na jego wymianę, warto dobrze sprawdzić, czy to rzeczywiście on jest przyczyną awarii. W warunkach domowych najprościej jest po prostu zamontować sprawną część na próbę. Uszkodzenie przepływomierza powietrza będzie też odnotowane przez pokładowy system diagnostyczny samochodu ujawni się, więc również podczas testu komputerowego w warsztacie.

Pompa oleju. To brak smarowania, zaświecenie się kontrolki ciśnienia oleju, grzechotanie

z okolic miski olejowej (dotyczy wersji z napędem łańcuchowym 2,0 TDI).

 

Często przed zakupem zadawane jest pytanie, który silnik wybrać benzyna czy diesel, jeśli diesel to 1.9 czy 2.0. Kupując samochód wiedziałem na pewno, że to będzie Touran, silnik nie grał roli pod warunkiem, że to będzie 1.9 TDI 105 km. Ten silnik naprawdę może zadziwiać swoją dynamiką, mimo zaledwie 105 km to naprawdę zbiera się bardzo szybko. Na drogach jeździ bardzo dużo samochodów z grupy WAG z różnymi odmianami obydwóch silników. Na pewno 1.9 będzie mniej awaryjny ale za to słabszy, zaś 2.0 jest mocniejszym silnikiem ale za to bardziej awaryjnym.

Z powyższej listy może wynikać, iż zakup diesla wiąże się z pasmem problemów i kosztownych napraw, ale tak naprawdę samochodem można przejechać wiele tysięcy kilometrów bez przykrych

i kosztownych napraw. Na pewno nie unikniemy tzw. napraw eksploatacyjnych, np. wymiany klocków, rozrządu i paru innych rzeczy, które po prostu zużywają się. Niektóre Tourany mają fabrycznie montowane filtry cząstek stałych, można je rozpoznać po numerze PR (kody z tabliczki serwisowej) 7GG, 7MB, 7MG, 7GA, lub po załączeniu zapłonu przez chwile powinien pojawić się na żółto kontrolka DPF-a w zegarze z obrotomierza przy ikonie kontrolki check.

Obecnie mój samochodzik ma 180 tys z tego 20 tys jest moje, po zakupie standardowy przegląd wymiana oleju, rozrządu i filtrów (koszt 750 zł). Jak już wyżej wspominałem miałem problem z rozruchem na ciepłym silniku, zmieniono mapę wtrysku, przy okazji zwiększono mi kucyków pod maską (koszt w moim przypadku nie był wielki bo zrobił mi to kolega). W zawieszeniu wymieniłem lewy łącznik stabilizatora i odboje na tylnych amorkach oraz niepotrzebnie tuleje na przednich wahaczach. Najdroższą naprawą była wymiana elektrycznej pompki płynu chłodniczego zamontowana przy dogrzewaczu silnika (300 zł).

Turan posiada szeregowa magistrala komunikacyjną „CAN”. Dzięki temu, że jest na CAN'ie możemy bardzo wybiórczo i precyzyjnie sterować urządzeniami w naszym aucie. Dobry „magik” może nam uaktywnić dodatkowe wyposażenie w samochodzie za pomocą kabla diagnostycznego.

W moim samochodzie zakodowano mi światła do jazdy dziennej (palą się tylko przednie lampy) wyłączono mi blokowanie drzwi po ruszeniu. Turan ma bardzo rozbudowaną elektronikę, przebyte większe kolizje lub zalania mogą mieć wpływ na częste wizyty u elektryka.

Nie wszystkie Tourany mają nagłośnienie w tylnych drzwiach, jeśli nie ma głośników to i nie ma okablowania. Można bez problemu domontować głośniki, jest to opisane na forach.

Touran jest dość odporny na rdzę, pod warunkiem, że nie była naprawiana blacharka. Odporność na rdzę nie dotyczy klapy bagażnika, jak we wszystkich modelach VW należy zwrócić na nią uwagę, zwłaszcza przy oświetleniu tablicy, podszybiu i emblemacie. Czasami są problemy z jej otwieraniem, najczęściej problemem są mikrostyki w tzw. klamce klapy.

Brak koła zapasowego w naszych warunkach jest uciążliwe, na wyposażeniu znajduje się sprężarka i środek uszczelniający.

Tylne zawieszenie jest wielowahaczowe, z tego powodu może występować ząbkowanie opon.

 

Identyfikacja samochodu.

 

Przed zakupem warto dobrze przyjrzeć się całemu samochodowi. Dziwnym trafem na naszym rynku nie ważne ile samochód ma lat najczęściej na liczniku ma magiczną cyfrę ok. 200 tys. W necie ogłaszają się ludziska, którzy sprawdzają w jakiś magiczny sposób historię samochodu po numerze VIN za niewielkie pieniądze. Dziwne, że nasze ASO nie chce tego robić, ale u naszych zachodnich sąsiadów nie ma z tym problemu. Przekręcony stan licznika to najczęstsza przyczyna problemów

w samochodzie, koszt takiej operacji to zaledwie 150 zł. i jest praktycznie nie do wykrycia. Więc uczulam na przeprowadzenie dokładnych oględziny całego samochodu. Numer, VIN w Touranie znajduje się w prawym schowku umieszczonym w podłodze przed fotelem w drugim rzędzie siedzeń. Po podniesieniu klapy i odchyleniu naciętej wykładziny ukaże się w całej okazałości. Numer ten musi być taki sam na tabliczce znamionowej, tabliczce na podszybiu i wklejkach serwisowych. Tabliczka znamionowa umiejscowiona jest na słupku B w dolnej jego części, czyli ten słupek, do którego przykręcony jest pas bezpieczeństwa kierowcy. Brak tej tabliczki świadczy, iż pojazd przeszedł poważną naprawę najprawdopodobniej z wymianą tego elementu, lub jest kradziony. Tabliczka ta jest obowiązkowym wyposażeniem samochodu, wyrobienie nowej zajmuje trochę czasu i pieniędzy. Każdy pojazd posiada tabliczki serwisowe, jedna wklejona jest w bagażniku a druga w książce serwisowej. Po rozkodowaniu tabliczki serwisowej możemy ustalić wyposażenie naszego autka

i porównać ze stanem faktyczny. Czasami przy tabliczce umieszczone są przez ASO naklejki po przebytych przeglądach serwisowych, na których jest przebieg auta.

 

Tu można zdekodować kody wyposażenia znajdujące się na wklejce serwisowej.

http://www.vwgolf.pl/dane...dy-wyposazenia/

lub

http://www.automo.pl/vag-kody-opcji-wyposazenia

 

Sześcioznakowy typ modelu (np. 1T1B21) zawiera te informacje:

1. Kod modelu samochodu np. 1T - Touran,

2. Rodzaj nadwozia

1 => MR'03-'06

2 => MR'07->

3. Wersja wyposażenia

A => Cross MR'07->

B => Basis MR'03-'05

C => Conceptline MR'05->

F => Trendline MR'03

G => Goal MR'06

H => Highline MR'03->

T => Trendline MR'04->

4. Silnik (również z rozróżnieniem DPF/ bez DPF)

1 => AVQ MR'03-'04, BRU MR'05->

2 => BKC/BXE

3 => AZV

4 => BKD

5 => BLS/BXE(?) MR'06->

6 => BMM MR'05

7 => BMN MR'06

8 => BLS

9 => BXJ MR'07

5. Skrzynia

Te dwie ostatnie pozycje są konfigurowane dla danego modelu.

Typ modelu znajduje się na wklejce pod numerem VIN tj. 1T1B21:

• 1T**** => ogólny kod Tourana

• **1*** => Touran 1

• ***B ** => Basis

• ****2* => kod silnika

• *****1 => kod skrzyni biegów

Dekoder VIN

http://www.vin-decoder.net/

Tu można sprawdzić ceny części pod warunkiem, że znamy ich numer

 

http://sklep.gajos.com.pl/sklep/

 

Tu można przeglądać elektroniczny katalog części zamiennych do aut grupy VAG „ETKA” online, wybieramy CarProg2 i potem Touran.

 

http://ifinterface.com/page/page3.php?langid=1,

 

Tak wygląda wklejka serwisowa.

 

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d5a5869fcd7f744d.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania