Gość przemyslaw89 Opublikowano 14 Grudnia 2012 Udostępnij Opublikowano 14 Grudnia 2012 Fiat Punto II Model 188 Produkowany: I faza: od XI 1999 roku do 2003 II FL: 2003 – 2010 (2008 – 2010 jako Punto Classic) Po spektakularnym sukcesie Fiat postanowił gruntownie odświeżyć i przebudować oferowane Punto I, które swojego czasu zdobyło tytuł Car of The Year 1995. W 1999 roku zadebiutował następca, model 188. Wyróżniały go śmiałe i wyraziste linie nadwozia oraz klosze lamp płynnie przechodzące w linie nadwozia. Nowe Punto wyróżniał także nowy, niebieski znak fabryczny FIAT. Auto zaoferowano z trzy- i pięciodrzwiowym nadwoziem, skierowanym do innych odbiorców i różniących się między sobą stylistycznie. Punto II 3D miało charakteryzować się śmiałym wzornictwem i dynamiczną linią (bardziej agresywny wzór zderzaków, opadająca linia tylnej klapy). Pięciodrzwiowe Punto oferowało z kolei większy bagażnik i komfort użytkowania tylnej kanapy dzięki dodatkowej parze drzwi. Silniki benzynowe w Punto II (99 – 03): 1.2 8V 60 KM przy 5000obr i 104Nm przy 2500obr/min – Najpopularniejsza w Polsce, prosta jednostka z bezkolizyjnym rozrządem, silnik z rodziny FIRE. Ze względu na wytrzymały kolektor ssący z tworzywa sztucznego znosi dzielnie nawet mieszalnikowe instalacje LPG. 1,.2 16V 80 KM przy 5000obr i 116Nm przy 4000obr/min – Silnik 16sto zaworowy, dynamiczniejszy niż ośmiozaworówka, minimalnie wyższe zużycie paliwa ale i lepsze osiągi, przepustnica sterowana elektronicznie. 1.8 16V HGT o mocy 130 KM przy 6300obr/min i 167Nm przy 4000obr/min. Topowa wersja, „rakieta” w skórze zwykłego Punto. Wyższe spalanie, problemy z wariatorem faz rozrządu, wrażenia z jazdy rekompensują te niedogodności. Występuje tylko w nadwoziu trzydrzwiowym. Dostępne silniki wysokoprężne Punto II (99 – 03): 1.9 D o mocy 60 KM przy 4500obr/min i 120Nm przy 2250obr/min - wolnossący diesel z pośrednią komorą spalania, występują problemy z pompą wtryskową Lucas, sterowaną elektronicznie, często naprawa nieopłacalna. Poza tym stary, prosty i niewysilony ropniak. 1.9 JTD o mocy 85 KM przy 3000obr/min i 200Nm przy 1500obr/min - Common Rail, Turbo. Jeden z pierwszych silników tej klasy w autach miejskich. Niezła kultura pracy, przyzwoite osiągi, minimalny apetyt na paliwo. Niestety koszty serwisowania stosunkowo wysokie. Silniki zestrojone w większości z manualną skrzynią o pięciu przełożeniach. Szóstki w osiemdziesięciokonnych „Sportingach” oraz wersji HGT. Z 1.2 16V można spotkać skrzynię automatyczną Speedgear, która w gruncie rzeczy jest przekładnią bezstopniową. Bardzo rzadko spotykana konfiguracja. Przy tej mocy automat…(?) Zestawienie dla silników benzynowych oraz cechy identyfikacyjne: Po liftingu przeprowadzonym w 2003 roku zmieniła się przednia część nadwozia łącznie z lampami. Zmienił się wzór zderzaków: Pojawił się nowy zestaw wskaźników na desce rozdzielczej z bardziej rozbudowanym komputerem pokładowym. Z tyłu na klapie napis Punto pojawił się po lewej stronie, a także na jej środku pojawiło się niebieskie okrągłe logo fiata. Tylną klapę wyróżniają doklejane lampy odblaskowe. Pod względem mechanicznym to wciąż ten sam samochód. Pojawiły się nowe silniki: bardzo rzadki benzynowy 1.4 16V 95 koni oraz udane lecz wybredne diesle MultiJet 1.3 o mocy 75 lub 90 koni mechanicznych. Charakterystyka Zawieszenie: z przodu zastosowano system pseudo Mac Pherson z odlewanymi wahaczami dolnymi. Tylne jest półniezależne o belce pracującej na skręcanie zamontowanej na poduszkach metalowo - gumowych o określonej sztywności. Poprawiono znaczną wadę poprzedniego modelu, którą stanowiło niesolidne mocowanie tylnej belki zawieszenia do karoserii. Poniższe zdjęcie przedstawia prostotę tylnego zawieszenia: Nowością było zaoferowane po raz pierwszy wspomaganie układu kierowniczego dual drive w pełni elektryczne. Rozwiązanie to umożliwia dostosowanie siły wspomagania do wykonywanych manewrów. W wersji sporting dodatkowo może ono usztywnić układ kierowniczy poprawiając sterowność przy wysokich prędkościach. Do zmian nastaw wspomagania służy przycisk CITY znajdujący się na konsoli środkowej. Jeśli chcesz kupić samochód i mieć pewność naoczną, że wsomaganie posiada, to stoi na pewno na 14sto calowych kołach oraz pod kierownicą w kieszeni po lewej stronie znajduje się charakterystyczna obudowa silnika wspomagania: Co do wyposażenia, większość dostępnych z drugiej ręki autek ma podstawowe, ubogie wyposażenie S. Brak w nim czegokolwiek, nie ma obrotomierza, szyby na korbkę, instalacja radiowa jest prawie zawsze gotowa do podłączenia. Brak wspomagania rekompensują 13sto calowe felgi. Z drugiej strony w tak wyposażonym Punto niewiele się może popsuć, według zasady: Nie ma, to się nie popsuje. Kokpit Punto S z kilkoma udoskonaleniami: Na drugim końcu znajdują się samochody sprowadzane, w których można spotkać nawet automatyczną klimatyzację, beżową tapicerkę, wbudowaną nawigację blaupunkt. Identyfikacja pojazdu: VIN wytłoczony jest przed prawym przednim siedzeniem w blasze podłogi. Aby go zobaczyć należy podnieść plastikową klapkę. Tabliczka znamionowa znajduje się w przedziale silnika na pasie przednim po prawej stronie. Zawiera podstawowe informacje dotyczące producenta, homologacji oraz dopuszczalne masy i obciążenia. Naklejka z kodem lakieru znajduje się wewnątrz komory silnika na masce. Pojemności i wymiary: Długość: 3800 mm (3 drzwi) 3835 mm (5 drzwi) 3840 mm (3 drzwi FL) 3865 mm (5 drzwi FL) Szerokość 1660 mm Wysokość 1480 mm Rozstaw osi 2460 mm Masa własna od 860 kg Poj. zbiornika paliwa 47 l Liczba miejsc 5 Pojemność bagażnika 264/ 1000 l (3d) 297/ 1080 l (5d) W testach zderzeniowych PUNTO II zdobyło 4 gwiazdki: Film ukazujący test zderzeniowy PUNTO II Typowe wady i niedomagania, czyli ten typ tak ma 1.Problemy z centralką wtrysku/zapłonu w 1.2 8V, objawiające się pracą silnika na 2 cylindrach i powracającym błędem cewki zapłonowej. Wymiana dość kosztowna. 2.Matowieją i ciemnieją przednie reflektory, poprzez co pogarsza się jakość świecenia. Ratunkiem tylko wymiana bądź regeneracja. 3.Problemy z elektrycznym wspomaganiem dual drive (z wersją super mocnego wspomagania CITY). 4.Wycieki spod pokrywy zaworów, czyli typowe bolączki całej gamy silników FIRE. 5.Niektórzy narzekają na trwałość zawieszenia, moje auto na serii do 160 tys. km. 6.Pęka obudowa alternatora. Brak osłony dolnej silnika, gorący alternator, trochę wody i pęknięcie gotowe. 7.Wymiana filtra powietrza wymaga odkręcenia śrubokrętem kilkunastu śrubek, a wlanie płynu do spryskiwaczy niebywałej celności bądź lejka, wlew ma średnicę dwuzłotówki. 8.Mechanizm wycieraczek przednich. Z czasem wyrobieniu podlegają plastikowe tulejki - zatrzaski mocujące dźwignie na swoich miejscach. Co zaradniejsi użytkownicy wiercą, spawają, zakładają zawleczki byle tylko nie spadało i działało. 9.Tankowanie. Jeśli wcześniej nie miałeś/aś Punto - okaże się że nie umiesz tankować. Za każdym razem pistolet odbija i lejesz po kropelce… Z czasem można opanować tę trudną sztukę i nauczyć się tak wkładać pistolet, by sprawnie tankować do pełna. Winne temu jest kolanko wlewu, które skutecznie rozbryzguje paliwo i daje pistoletowi błędną informację o pełnym baku. 10.Komputer pokładowy o ile występuje, pokazuje średnie spalanie w km/l. Trzeba sobie po prostu przeliczać na powszechne l/100km. W autach po 2003 roku wprowadzono już normalne jednostki. 11.Wymiana lewej żarówki świateł mijania wymaga precyzji i zgrabnych dłoni. Z kolei do prawego reflektora dostęp jest bardzo dobry i miejsca aż za dużo. Rzetelna ocena mojego zielonego Punto 1.2 8V 60 KM: Silnik – jak na tę moc i pojemność stosunkowo zwinne autko do poruszania się po mieście, z dobrym refleksem można wystartować pierwszym spod świateł. Po wymianie uszczelki pod głowicą (przegrzanie ze względu na brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej w najuboższej wersji) i opanowaniu wycieków spod pokrywy zaworów silniczek zadowala się około 6 litrami PB 95 w cyklu mieszanym oraz okresowo podstawowymi materiałami eksploatacyjnymi. Skrzynia biegów i sprzęgło – rdzewiejące linki zmiany biegów powodują ciężką pracę lewarka. Uratowałem je smarując i zabezpieczając. Można także wymienić. Sprzęgło wymienione niewielkim kosztem po 150 tys. km z powodu wyżłobionego przez łożysko oporowe docisku. Łożysko cały czas pracuje z dociskiem, taka konstrukcja… A rowek na „słoneczku” powoduje szarpanie i kangurki przy ruszaniu. Nadwozie – lekkie ogniska korozji po 10 latach na progach i dachu w okolicy mocowania bagażnika dachowego, poza tym zabezpieczenie antykorozyjne naprawdę solidne. Podłoga w dobrym stanie, nie wykazuje objawów „gnicia”. Denerwują czasem klamki, które po prostu zatrzymują się w pozycji otwartej. Pomaga wyjęcie i przesmarowanie. Podstępnie rdza czai się pod uszczelką na dachu: Standardowy widok 1.2 8V i coś, na co warto zwrócić uwagę: Hamulce - wszystkie wersje oprócz HGT posiadają hamulce bębnowe z tyłu. Na przodzie tarcze o średnicy 240 mm, bywają w sportingach większe i wentylowane 257 mm. Najuboższe wersje nie posiadają w wyposażeniu ABS. Hamują rozsądnie, koszty materiałów eksploatacyjnych nie są zbyt wysokie. Zawieszenie i układ wydechowy – niektórzy twierdzą, że wahacze są bardzo nietrwałe. Nie mogę się z tym zgodzić, przy przebiegu 140 kkm wymieniona prawa końcówka drążka kierowniczego za 24 złote. Ot tyle. Amortyzatory przy 160 kkm, a sprężyny z tyłu z racji dużego i częstego obciążenia przy 170kkm. Koszty niewspółmierne do radości z posiadania Punto. Wydech lubi rdzewieć, lecz nie jest to ogromny problem. Elektronika – Jako że moje autko jest skromnie wyposażone, nie sprawia większych problemów. Diagnostykę komputerową całego auta można przeprowadzić urządzeniem za kilkadziesiąt złotych i laptopem. Występuje system EOBD ze standardowym złączem. Żarówki H7 lubią się przepalać, użytkownicy narzekają na błędy wspomagania. Niedogodnością jest wysoka cena dorobienia kluczyka, auto posiada system CODE 2. Chcesz się dowiedzieć czy masz na oku auto z jedną, czy z dwiema sondami lambda bez zaglądania pod auto? Wyróżnikiem aut z początku produkcji, wyposażonych z sondę lambda tylko przed katalizatorem jest czerwona kontrolka silnika CHECK. Później jest ona koloru żółtego za wyjątkiem diesli, gdzie cały czas jest czerwona. Wnętrze - stosunkowo wygodny samochód dla osób o przeciętnym wzroście. Kierownica wyciera się po około 100 tys. km. Tapicerka na fotelach oraz boczkach trwała, deska nie trzeszczy po wielu latach użytkowania. W wersji 3-drzwiowej brak drzwi rekompensują dłuższe drzwi oraz fotele, które oprócz tego że się pochylają, przesuwają się do przodu ułatwiając wsiadanie. Później wracają do pierwotnego ustawienia. Bardzo podatne na zniszczenia są elementy tapicerki z tyłu pojazdu. Co prawda w Punto 3 D są one plastikowe, ale bardzo się wycierają i rysują. Wygląd tylnej kanapy po 11 latach użytkowania: Koszty materiałów eksploatacyjnych: 1. Klocki hamulcowe przód – 40 zł 2. Tarcze hamulcowe – 80 zł 3. Szczęki tył – 80 zł 4. Kompletne sprzęgło – 180 zł 5. Układ wydechowy kompletny – 220 zł 6. Linki hamulca ręcznego - 35 zł/szt. 7. Dobre amortyzatory na przód łącznie z odbojami – 300 zł. 8. Sprężyny zawieszenia tył – 100 zł /2 sztuki. 9. Filtr oleju OP545 lub PP-4.7.5 – 13 zł. 10. Filtr powietrza AR 232/1 – 25 zł. Podsumowanie Punto II, pozbawione już chorób wieku młodzieńczego i zadbane jest bardzo rozsądną ofertą. Nie oferuje rozpasanego komfortu, nie szokuje osiągami, lecz potrafi zadowolić się niewielką ilością paliwa i akceptuje zasilanie LPG. Użytkowanie autka na 13 – calowych kółkach ma też swoje zalety, gdyż za około 1000 złotych można nabyć dwa komplety opon na lato i zimę. Idealny do poruszania się samemu, lub dla dwójki. Czworo dorosłych osób o przeciętnym wzroście i niezbyt bogatych bagażach także pojedzie, w piątkę jest już ciężko, aczkolwiek da się. Egzemplarze z 1999 i 2000 roku można nabyć już za około 5 tysięcy złotych. Punto w okresie świetności bywało często wykorzystywane jako pojazd nauki jazdy. Przy tak dużej podaży na rynku wtórnym zaleca się omijać takie wyeksploatowane egzemplarze, które można rozpoznać po otworach technologicznych zestawu pedałów instruktora po prawej stronie deski rozdzielczej. Wciąż można spotkać na rynku autka, które służyły dzielnie przez kilka lat w jednej rodzinie. Nie jest to autko bezawaryjne, ale mając podstawową wiedzę z zakresu mechaniki i narzędzia można wiele usterek usunąć samodzielnie niewielkim kosztem. Nie należy bać się FIATA, wiele stereotypów wynika po prostu z masowego występowania samochodów tej marki. [hide]Wszystkich zainteresowanych zakupem PUNTO jak i tych, którzy PUNTO już posiadają, w celu uzyskania pomocy i fachowych porad zapraszam na http://fiatpunto.com.pl/[/hide] i... KROPKA Wymoderowałem kryptoreklamę - proszę tego nie robić, reklamowanie innych for i portali nie jest tu zbyt mile widziane. ArKos   Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi