Skocz do zawartości

[podwozie] Wymiana tylnych kolumn zawieszenia Nubira kombi


Gość ursus

Rekomendowane odpowiedzi

Jeżeli nasze tylne kolumny zawieszenia dają nam już sygnały, aby się nimi zainteresować, możemy bez problemu dokonać samodzielnej wymiany tych elementów zaoszczędzając trochę grosza na mechaniku. Poradnik ten oparty jest na przykładzie modelu Nubira II w wersji kombi.

W moim przypadku tylne zawieszenie było już tak miękkie, że przy większej prędkości i nierównościach na drodze auto traciło stabilność i czuć było bujanie całego tyłu. Dojechane były zarówno sprężyny jak i amortyzatory, dlatego postanowiłem wymienić kompletne kolumny, co jednocześnie znacznie ułatwia całe zadanie i przynosi maksymalne efekty w poprawie właściwości jezdnych pojazdu.

W pierwszej kolejności należy zdemontować stare kolumny. Luzujemy koło, dźwigamy samochód na lewarku, zabezpieczamy przed przesunięciem i ściągamy koło (widoczne zdemontowanie elementów układu hamulcowego nie jest konieczne). Ten etap rozpocząłem od odłączenia kolumny od zwrotnicy.

p1010005f.jpg

Patrząc na zielone strzałki od góry najpierw mamy:

- łącznik drążka stabilizatora, potrzebne klucze płaskie 14 i 15 (mogą być inne w zależności od producenta łącznika), jednym kluczem odkręcamy nakrętkę, drugim kontrujemy śrubę wkładając klucz między mocowanie na „główkę” łącznika. Ponieważ w tym przypadku dostęp do górnej części łącznika jest niewygodny, najpierw odkręciłem jego dolne mocowanie, zaznaczone czerwoną strzałką a po wyjęciu kolumny odkręciłem górne,

- przewód hamulcowy, który aby go odłączyć od kolumny należy wyjąć metalową zawleczkę

- mocowanie dolne amortyzatora do zwrotnicy za pomocą dwóch śrub i nakrętek, klucz 2x17, najlepiej mocne nasadki z możliwością założenia przedłużki w razie potrzeby.

Stare i dawno nie ruszane łączniki drążka stabilizatora mogą być kłopotliwe w odkręceniu. W moim przypadku jednego z nich nie udało mi się odkręcić od amortyzatora, dlatego konieczna była wymiana na nowy.

Po uwolnieniu dolnej części kolumny przechodzimy do wnętrza bagażnika. W pierwszej kolejności należy zdemontować boczki bagażnika. Tutaj nie powiem jak to zrobić prawidłowo, bo w mojej Nubie boczki te mają większość uchwytów popękanych i pozrywanych, więc ściągam górną osłonę tylnego słupka, odkręcam dwie widoczne śrubki, lekko ciągnę za całość i schodzi to u mnie bez problemu. Z uwagi na zamontowaną kratkę nie jestem też w stanie zdemontować ich całkowicie, ale takie odchylenie jak na zdjęciu niżej w zupełności wystarcza:

p1010002eh.jpg

Na zdjęciu widzimy górne mocowanie amortyzatora. Odkręcamy trzy nakrętki pod klucz 12, całość wyciągamy od spodu i to byłoby na tyle.

Montaż kolumn w odwrotnej kolejności. Jeżeli wymieniamy tylko poszczególne elementy, np. sprężyny konieczne będzie rozkręcenie kolumn. Dużym problemem jaki możemy napotkać to skorodowana i trudna do odkręcenia nakrętka amortyzatora. Jeżeli wymieniamy całość, ale nie mamy gotowej kolumny, musimy ją najpierw poskładać do kupy. Po jej zamontowaniu polecam postawić samochód na koła, trochę podociskać tył albo nawet kawałek się przejechać i jeszcze raz sprawdzić dokręcenie widocznych na zdjęciu wyżej nakrętek.

Składanie kolumny.

Najpierw trzeba ścisnąć sprężyny używając ściągaczy. Poniżej sprężyna z założonymi ściągaczami:

p1010003pjr.jpg

A tu sprężyna już ściśnięta:

p1010004ew.jpg

Teraz możemy rozciągnąć amortyzator, założyć na niego osłonę z odbojnikiem, a następnie ściśniętą sprężynę i górne mocowanie. Na końcu zakręcamy nakrętkę na amortyzatorze, którą należy dokręcić do końca gwintu. Przydaje się tu klucz oczkowy łamany, w moim przypadku 19 oraz płaski 8 do przytrzymania trzonu amortyzatora:

p1010001ep.jpg

Teraz możemy rozkręcić ściągacze i ustawić sprężynę tak, aby początki zwojów pasowały do wytłoczeń na górnym i dolnym mocowaniu. Nie ma tu żadnej filozofii, a w razie wątpliwości jak co do siebie ma pasować, można wykorzystać starą kolumnę jako wzór.

Jeżeli chodzi o koszt części (sierpień 2012):

- amortyzator MONROE gazowy 220zł/szt. – sklep motoryzacyjny

- górne mocowanie amortyzatora DAEWOO 60zł/szt.+ wysyłka – allegro

- osłony + odboje GH 30zł/strona + wysyłka – allegro

- łącznik drążka stabilizatora 31zł/szt. – sklep motoryzacyjny

 

Czas mojej pracy, tak naprawdę bez żadnego pośpiechu ok 3h.

 

Autor: Ursus

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania