Skocz do zawartości

[elektryka] Wymiana żarówki podświetlenia zapalniczki Escort


Gość Bartas

Rekomendowane odpowiedzi

Temat podświetlenia zapalniczki i popielniczki w MK5 i MK6 pojawia sie dość często.

 

W MK7 sprawa jest dużo prostsza, zaś w starszych typach naszych escortow wymiana tej żaróweczki to dla wielu z nas duży problem.

01_0_15.jpg

 

 

A wygląda to tak:

 

 

 

1. Potrzebne narzędzia: wkrętak plaski i krzyżowy, kombinerki.

 

 

 

2. Wykręcamy schowek (2 DIN) pomiędzy popielniczka a radiem. Trzeba wykręcić 2 wkręty krzyżowe w górnej części schowka a potem plastikowa wytłoczkę pociągnąć do siebie. Po demontażu wygląda to tak:

02_0_31.jpg

 

 

Następnie wyciągamy szufladę popielniczki i odpinamy przewody prądowe do zapalniczki i podświetlenia.

 

 

 

3. Wyciągamy plastikowy "przedłużacz światła" pomiędzy oprawka żarówki podświetlenia zapalniczki a popielniczka. Plastik ten najlepiej wyjąc przez otwór powstały po wymontowaniu schowka z pkt.2. Plastikowy "przedłużacz światła" wygląda tak:

03_0_15.jpg

 

 

4. Najcięższy etap: musimy rozłączyć oprawę żarówki od korpusu zapalniczki. W tym celu musimy podważyć śrubokrętem oprawę żarówki, tak aby spadla z zaczepów umieszczonych na zapalniczce. Trudność tej operacji wynika z kiepskiego podejścia: trzeba robić to "od tylu" konsoli środkowej, leżąc na podłodze przed przednim fotelem pasażera (mam nadzieje, ze potraficie to sobie wyobrazić).

 

Gdy oprawka żarówki zejdzie z zaczepów można wyciągnąć korpus zapalniczki (choćby po to by zobaczyć jak to wygląda i przymierzyć sie do późniejszego montażu. Można tez przeczyścić styki i podoginać blaszki trzymające wkład zapalniczki), ale nie jest to konieczne do wymiany podświetlenia. Zapalniczkę wyciągamy z otworu poprzez ciągniecie jej w stronę przednich foteli. Trzeba zrobić to "trochę siłą, trochę sprytem".

 

OK. Mamy juz to na wierzchu. Zapalniczka z przypięta oprawka żarówki wygląda tak: (zwróćcie uwagę na kształt zaczepów i jak to sie trzyma kupy - będzie łatwiej zrobić to o czym pisałem przed chwila):

04_0_14.jpg

05_0_11.jpg

 

A z odpiętą oprawką żarówki tak:

06_0_7.jpg

 

 

5. No to juz jesteśmy blisko. Teraz musimy rozbroić oprawkę żarówki, co nie jest wcale banalne. W tym celu musimy płaskim śrubokrętem powciskać zaczepy w oprawce, jednocześnie ciągnąc za złącze kombinerkami. To tez trzeba zrobić "trochę silą, trochę sprytem". Rozpięta oprawka wygląda tak:

07_0_13.jpg

 

 

I tak:

08_0_8.jpg

 

 

Wymieniamy żaróweczkę.

 

 

 

6. No dobra, teraz to trzeba złożyć do kupy. Jak łatwo sie domyślić montaż to odwrotność demontażu. Wkładamy zapalniczkę w otwór i (znów w niewygodnej pozycji) umieszczamy oprawkę żarówki w zaczepach. Trzeba tu uważać, by metalowy "języczek" (nie złącze do przewodu!) z oprawki żarówki dotykało do metalowego korpusu zapalniczki. Podłączamy kable i montujemy "przedłużacz światła". Całość po zmontowaniu powinna wyglądać tak:

09_0_8.jpg

 

 

Następnie wkładamy szufladę popielniczki i schowek z pkt. 2. No i juz!

10_116.jpg

 

 

Wymiana zabrała mi ok. 50 minut.

 

Mam nadzieje, ze opis i fotki przydadzą sie perfekcjonistom, którzy lubią mieć wszystko sprawne w swoich autach, nie wspominając już o aspektach praktycznych.

 

 

 

Autor: Xeper

 

Źródło: http://www.fordescort.org

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania