Skocz do zawartości

Oscyloskop w elektronice samochodowej cz2


Gość automux
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czujnik podciśnienia MAP

Wsilnikach sterowanych przez ECU używa się co najmniej jednego, a niekiedy więcej czujników ciśnienia. Wykożystywane są do pomiaru:

ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym MAP bądź doładowania BAP lub poprostu atmosferycznego.

Czujniki ciśnienia w zależności od rodzaju sygnału wyjściowego mogą być napięciowe lub częstotliwościowe.

My zajmiemy się czujnikiem napięciowym w którym sygnałem wyjściowym jest napięcie, którego wielkość jest proporcjonalna do ciśnienia.

 

Czujnik ciśnienia wyposażony jest w króciec,którym doprowadza się ciśnienie oraz w trzy piny elektryczne, z których dwa są przeznaczone na zasilanie, a trzecie to wyjście sygnału elektrycznego. Wartość napięcia wyjściowego z czujnika zależy od typu czujnika, napięcia zasilania oraz aktualnego ciśnienia .

Po załaczeniu zapłonu przed uruchomieniem silnika czujnik zaczyna działac i wysyła sygnał odpowiadający zerowemu podciśnieniu. Po odpaleniu silnika podciśnienie rośnie i czujnik powinien na to zareagować. W większości

przypadków zwiększenie się ciśnienia w kolektorze dolotowym (małe podciśnienie, szeroko otwarta przepustnica) wywołuje wzrost napięcia wyjściowego, za zmniejszenie się ciśnienia dolotowego (duże podciśnienie, zamknięta przepustnica) odpowiada zmniejszeniu się napięcia. Czujnik ciśnienia absolutnego w kolektorze dolotowym MAP jest elementem bardzo czułym i reaguje szybko na niewielkie zmiany ciśnienia. Normalne jest więc występowanie niewielkich zmian podczas pracy na biegu jałowym

 

Opisywany czujnik jest na podstawie Fiata Seicento 0,9 zasilanie jest na pinie 3 – 5V, masa na pinie 2

 

zasilaniemap.jpg

 

pin1- sygnał zwrotny do ECU.

 

 

No i jeszcze zrobiłem test podciśnienia wakuometrem podciśnienie powinno być ok 40 kPa na moim filmie jest to -0,6bar. W woli wyjaśnienia 100kPa czyli 1atm. na moim wakuometrze to 0

 

 

Diagnoza alternatora:

Jedną z metod diagnozowania alternatora zamontowanegow samochodzie jest jest metoda oscyloskopowa.

W alternatorze pracującym poprawnie obserwujemy przebieg w postaci napięcia stałego z niewielkimi tętnieniami,wynikającymi z działania diod prostowniczych dodatnich i ujemnych.

Praca alternatora na podstawie Fiata Seicento 0,9 tętnienia które widać na filmie pokazują prawidłową pracę diod alternatora.

Sondę oscyloskopu podłączamy do wyjścia z alternatora na kontrolkę druga do masy pojazdu

 

 

W przypadku przerawnia obwodu diod wzbudzenia lub diod ujemnych powinno być widać charakterystyczne przewanie tętnienie co kilka tętnień ok 3ms. z 14V na wykresie oscyloskopu powinna podstawa czasu spadać w dół do ok 3V po czym wskakuje do tętnień 14V i znów spada i tak cyklicznie cały czas co ok 6ms.

 

W przypadku przerwania diody dodatniej zauważymy wykres bez tętnień tylko skok amplitudy do 20V pózniej do 14V i na czas ok. 3ms. spadek bez ładowania do 10V cykl taki powtarza się co ok 6ms. (Widać nieraz w autach rozjaśniające pulsowanie świateł podczas pracy silnika).

 

 

Pomiar napięcia na akumulatorze w czasie rozruchu

Po załączeniu rozrusznika akumulator zostaje obciążony bardzo dużym prądem osiagającym największa wartość w pierwszym momencie rozruchu kiedy rozrusznik jeszcze nie kręci. Jeżeli opór wewnętrzny akumulatora wynosi ok. 10 mΩ, a prąd rozruchu ok. 400 A, spadek napięcia w tym momencie wyniesie 4 V. Po uruchomieniu rozrusznika prąd stabilizuje się na dużo mniejszym poziomie i spadek napięcia wynosi ok. 12V. Do czasu aż silnik nie odpali widać podczas kręcenia wykres stanu akumulatora, napiecie wzrasające pokazuje nam że akumulator jest sprawny, opadające pokazuje że jest nie naładowany lub uszkodzony.

 

rozruchopis.jpg

 

 

 

 

Obwód pierwotny cewki zapłonowej

Na wykresie oscyloskopu przedstawię charakterystycznypunkt przebiegu zapłonowego w obwodzie pierwotnym. Obrazy z obwodu pierwotnego są uzyskiwane przez podłączenie wejścia oscyloskopu do zacisku pierwotnego cewki zapłonowej. Ja wpiąłem się w przewody idące od ECU do cewki i do napięcia zasilania cewki 12V.

 

 

Jeżeli opory na cewce są po stronie pierwotnej ok 1-1,5 om i po stronie wtórnej 7000-8000 om oraz obraz oscyloskopowy jest na wszystkich cewkach podobny silnik powinien odpalić.

 

Wtrysk jednopunktowy

W systemach wtrysku benzyny pracuje kilka czujników i elementów, podstawową rolę dawkującą paliwo pełni wtryskiwacz.

Jest to zawór sterowany elektrycznie. Jeżeli przez jego cewkę przepływa prąd o odpowiedniej wartości - wtryskiwacz jest otwarty, jeżeli prąd nie płynie - wtryskiwacz jest zamknięty.

Ilość przepływajacego paliwa regulowana jest przez zmianę czasu załączenia i wyłączeniawtryskiwacza.

Zasilanie 12 V opór na cewce ok 2-3 om.

Podłączamy oscyloskop do przewodu idącego od ECU do wtrysku i do zasilania obserwując wykres wiemy czy jest sterowanie na wtryskiwacz.

 

 

To chyba na tyle z seicento :-D, życzę powodzenia w diagnozowaniu Oscyloskopem.

 

Wszystkie zdjęcia i filmy są mojego autorstwa.

automux

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...