Skocz do zawartości

Interfejs diagnostyczny OBDII - samodzielne wykonanie


Gość Dawid

Rekomendowane odpowiedzi

interfejs_OBD2_m2.jpg

W sieci jest od groma różnych schematów interfejsu OBDII. Problem polega na tym że część z nich po prostu nie działa. W miarę pewnego schematu szukałem ładnych parę dni. Najsensowniejsze wypowiedzi na temat urządzenia znalazłem na forach vectra-unlimited.pl i elektroda.pl, pomocne też były posty na forum autokacik.pl w dziale Astra - 99% techniki. Poniższe rozwiązanie to prawie to samo, co można znaleźć w necie, ale wiadomo prawie ...

 

Gotowe interfejsy można kupić np. na allegro ich koszt waha się od kilkudziesięciu do paruset złotych. Te droższe to w większości profesjonalne rozwiązania, za to te tańsze w większości to też wyroby chałupnicze. Nic nie stoi na przeszkodzie żeby zrobić coś takiego samemu.

 

Opisane urządzenie jest kompromisem pomiędzy funkcjonalnością, bezpieczeństwem, ceną i możliwością zbudowania go przez amatora elektronika. Do jego wad można zaliczyć brak galwanicznego odseparowania samochodu od komputera czy brak sygnalizacji transferu. Zaletą jest cena, łatwość montażu i uruchomienia. Koszt wykonania całości nie powinien przekroczyć 20zł. Do montażu i uruchomienia potrzebne będą tylko podstawowe narzędzia jak lutownica i miernik.

 

Poniższy opis jest na tyle dokładny, że osoba, która wie coś na temat używania lutownicy powinna sobie poradzić. Oczywiście, jeżeli coś pójdzie nie tak to nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia samochodu, komputera czy też poparzenia lutownicą lub pożary :).

 

 

 

Schemat interfejsu (polaryzacja C3 i C4 zgodna z dokumentacją)

Dodane 04.03.2009

Schemat poprawiłem zgodnie z dokumentacją (po wielu komentarzach na stronie). Czyli na płytce też trzeba zmienić polaryzację C3 i C4.

Mała uwaga: sprawdzałem wielokrotnie ja mam w interfejsie kondensatory ODWROTNIE niż w podano dokumentacji (i działa).

schemat.jpg

 

 

Schemat OBDII

 

Spis elementów:

US1 - MAX232CPE - 1x

T1, T2 - BC547A - 2x

US2 - 78L05 - 1x

C1 - 330uF/25V - 1x

C2 - 10uF/16V - 1x

C3, C4, C5, C6 - 1uF/16V 4x

R1, R2 - 10k

R3, R4 - 4,7k

Laminat jednostronny 47 x 37 mm

Miękki przewód 3 żyłowy ok 1,5m (może być też skrętka byle by miękka a nie z drutu)

Wtyk RS232 9 pin żeński - 1x

Drut miedziany o średnicy 1,5mm - ok 10cm (lub wtyczka OBDII ale jej koszt to 20-30zł na allegro i tak na prawdę jest całkiem zbędna)

Osłona Termokurczliwa ok 10cm

Jakieś opakowanie 50x40x20mm

 

Mój układ jest wyprodukowany przez MAXIM i ma dokładnie takie oznaczenie ja podane, jeżeli kupisz np. MAX232CPE+ to kondensatory C3, C4, C5, C6 powinny mieć wartość 0,1uF. Generalnie można zastosować każdy układ 232 ale trzeba zajrzeć do noty katalogowej producenta. Jeżeli nie chcesz tego robić kup układ firmy MAXIM oznaczony MAX232CPE. Koszt podzespołów nie powinien być większy niż 15zł.

 

Wzór płytki drukowanej

 

plytka_1.jpgplytka_2.jpg

Płytka 1 płytka 2

 

Zamieszczam 2 wersje: pierwsza z pozostawioną, nie wytrawioną miedzią, druga na której są tylko ścieżki. W przypadku pierwszej "oszczędza" się wytrawiacz i skraca czas wytrawiana. Powyższe rysunki są linkami do wersji w pdf-ie przygotowanej do użycia w metodzie termotransferu, czyli jest to lustrzane odbicie płytki. O termotransferze poczytaj np na forum elektroda.pl.

 

Rozmieszczenie elementów na płytce

 

elementy.jpg

 

Uruchomienie układu

1. Sprawdzenie płytki. Należy sprawdzić czy nie ma połączonych, zwartych ścieżek i czy któraś ze ścieżek nie jest przerwana. Najlepiej zrobić to miernikiem ustawionym na testowanie diod (pole z brzęczykiem).

2. Na początek proponuję wlutowanie na płytce elementów: US2 (stabilizator napięcia 78L05), kondensatorów C1, C2 i diody D1. Następnie sprawdzenie tych elementów poprzez podłączenie zasilania: w miejsce pinu 16 interfejsu OBDII + 12V i w miejsce pinu 4 interfejsu OBDII masę zasilania. Na nóżce nr 16 układu US2 (MAX232) powinno być napięcie ok 5V.

3. Kolejnym krokiem powinno być podłączenie tranzystorów T1, T2 i rezystorów R1,R2, R3, R4. Zasilanie należy podłączyć tak jak w poprzednim przypadku. Żeby sprawdzić te elementy należy:

- podłączyć napięcie +12V na nóżkę 9 układu US2 (MAX232) - w miejsce pinów 3,7,12 interfejsu OBDII powinno być napięcie ok. 11-12V;

- podłączyć masę na nóżkę 9 układu US2 (MAX232) - w miejsce pinów 3,7,12 interfejsu OBDII powinno być napięcie 0,2V.

4. Teraz można już wlutować układ MAX232 i kondensatory C1-4.

5. Pozostaje podłączenie do płytki kabelków do interfejsu OBDII i do wtyczki RS232 (na rysunku podane są nr pinów na złączu RS232 w wersji 9pin). Kabelki do OBDII zrobiłem dolutowując do miękkich przewodów drut miedziany a połączenie zaizolowałem termokurczką (patrz zdjęcie gotowego układu).

6. Przed podłączeniem układu do samochodu trzeba sprawdzić czy układ MAX232 jest sprawny i czy dobrze podłączona jest wtyczka RS232. Należy podłączyć zasilanie do interfejsu tak jak poprzednio, a wtyczkę RS do komputera. Uruchomić TEN program, wybrać COMa do którego jest podłączony interfejs i napisać coś w czarnym polu. Jeżeli widzimy co piszemy to znaczy ze wszystko jest OK, tzn układ MAX232 pracuje i wysyła echo do komputera.

 

Podłączenie do samochodu

Najpierw trzeba znaleść złącze, u mnie w astrze jest pod dźwignią hamulca ręcznego i wgląda tak:

 

OBD2_w_samochodzie.jpgobd_piny.jpg

 

Jest to wersja 16 pinowa występują też wersje 10 pinowe. Do złącza podłączamy kabelek zasilania (pin 16) i masy (pin 4). Wtyczkę RS232 podłączamy do komputera. Przekręcamy kluczyk w stacyjce, ale bez uruchamiania silnika. Uruchamiamy program diagnostyczny i wybieramy rocznik, model samochodu, typ silnika i co chcemy diagnozować. Program prosi nas o podłączenie trzeciego kabelka do odpowiedniego pinu i łączy się z komputerem w samochodzie.

 

Przykładowe screeny z programów

tech2_01.jpgtech2_02.jpgAB-COM_01.jpgAB-COM_02.jpg

 

Z jakimi samochodami to działa?

 

Interfejs działa z Oplami od 1996 do 2005 roku z programem Tech2 i AB-Com, oraz samochodami grupy VW z programem VAG-COM w ver. 311.2. Oczywiście samochody muszą być wyposażone w interfejs OBD2. Jeżeli zrobiłeś ten interfejs i działa u Ciebie to napisz o tym do mnie podając model samochodu i typ silnika. Pisz na olek.kwasniewski@gmail.com

 

Sprawdzone że działa z tymi samochodami:

Astra G (2000r) silnik X14XE

Astra G (1999r) silnik C16SEL

Corsa 1.0 12V z ABCOM

Corsa 1.6 2002r

Astra 1.6SZR

Vectra 1.8XE1

Skoda Felicia 1.3 MPI 1997r. program VAG-COM 311.2

VW GOLF 3 1.4 ABD 93r. program VAG-COM 311.2

Passat B5 1.9tdi 06/2000r.

VW passat B5 rocznik 1999 +VAG COM 311.2-N, VW-TOOL

Vectra B 2.0DTI (1997r) silnik X20DTH

 

Interfejs powinien działać z każdym samochodem posiadającym gniazdo diagnostyczne OBD lub OBDII.

 

Pliki

Dokumentacja układu MAX232 - max232.pdf

Program do testowania interfejsu - OBD.EXE

Program diagnostyczny do Opli Tech2 - Opel_Tech2.rar

Program diagnostyczny do Opli AB-COM - AB-COM.rar

Program AB-COM po polsku (tłumaczenie JerryG1) - ABCom_PL.rar

Opis programu VAG-COM - http://www.vw-passat.pl

 

 

Podziękowania dla Olka za udostępnienie materiału.

Źródło: http://slacklist.olek.waw.pl

Komentarze proszę kierować tu: http://bellwood.olek.waw.pl

 

Materiał umieszczony za wiedzą i zgodą autora, zgoda wyrażona pisemnie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności Warunki użytkowania