Gość Bartas Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Udostępnij Opublikowano 7 Kwietnia 2010 Podswietlenie zegarow oraz panelu sterowania nawiewem Honda Civic SLi 1. Rozpoczynamy od demontażu zegarów i panela nawiewu Instrukcję można znaleźć na tej stronie. 2. Elementy użyte do przeróbek Farbka czerwona fluorescencyjna w postaci "lakieru do paznokci" Taśma malarska zabezpieczająca Benzyna ekstrakcyjna Patyczki kosmetyczne (do uszu) - spora ilość Taśmy z diodami SMD niebieskimi odporna na warunki atmosferyczne w silikonie z metra w ilościach: obrotomierz - 6 paneli (18 diod SMD) prędkościomierz - 8 paneli (24 diody SMD) wskaźnik poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego - 4 panele (12 diod SMD) ikonki regulatora nawiewu (ludziki) - 3 panele (9 diod SMD) W sumie użyłem 21 paneli po 5cm każdy a wiec potrzebowałem 105cm. Warto kupić 15-30cm więcej, koszt niewielki a jakby co nie zabraknie gdyby ktoś bardziej finezyjnie układał taśmy lub wymagał mocniejszego podświetlenia. Na zdjeciu obok taśmy SMD z przylutowanymi przewodami. Po odcięciu odpowiedniej długości taśmy, wyskrobujemy silikon i mamy czyste styki pomiedziowane, do których dolutowujemy przewody. 3. Przygotowanie do malowania wskazówek Poprzednie podświetlenia pokazały mi, ze niebieskie światło słabo oświetla wskazówki. Warto wiec zamontować diody oświetlające je. Jeszcze lepszy efekt uzyskałem malując wskazówki farbka fluorescencyjna oświetlając je diodami UV 6szt. Diody niebieskie rowniez dałyby rade jednak UV nie powodują tak mocnej poświaty na tarczach zegarów. Zaczynamy od osłonięcia wskazówek. Warto poświęcić na ten etap sporo czasu ponieważ od tego głownie zależy jak ładnie wyjdą nam wskazówki. Dociskamy wszędzie dokładnie taśmę, tanie wersje słabo się kleją a farbka zacieka pod klej dlatego warto zainwestował w lepsza taśmę. 4. Uwagi dotyczące wskaźnika poziomu paliwa i temperatury cieczy chłodzącej Dodatkowo spróbowałem pomalować punkty czerwone na tarczach wskaźników. Jednak efekt nie jest w pełni zadowalający. Problemem jest brak wystawania tych punktów nad płaszczyznę tarczy wskaźników a diody UV zamontowałem po bokach tuz przy płaszczyźnie tarcz wskaźników. W związku z tym światło rozpraszane jest po ich płaszczyznach i stad slaby efekt fluorescencji punktów minimum poziomu paliwa i maksimum temperatury silnika. 5. Efekty malowania wskazówek Przy silnym świetle słonecznym (duża ilość promieni UV) wskazówki staja się niemal jaskrawo-pomarańczowe. W gruncie rzeczy są mocno pomarańczowe. 6. Montaż taśm SMD w obrotomierzu Zaczynamy od zmycia czarnej siatki rozpraszającej światło oryginalnych żarówek. Odpowiada ona za równomierność podświetlenia punktowo rozmieszczonych żarówek liczników. Do zmywania używamy bardzo delikatnych zmywaczy - ja użyłem benzyny ekstrakcyjnej bardzo często zmieniając patyczki do uszów. Szybko się zabrudzają od czarnej farby i powodują mazanie. Dokładne zmycie obszaru cyferek gwarantuje równomierne oświetlenie liczb i paskowa podziałowych liczników. Warto także zmyć napis km/h z od spodu itp. Taśmy SMD montujemy w okol tarcz liczników, kilkakrotnie sprawdzając czy nie koliduje ich położenie z montażem np kompletnego obrotomierza. Rozłożone taśmy przykleiłem klejem na gorąco w punktach gdzie się dało nie zaklejając strony silikonowej. Na tym etapie warto umiejscowić zegar i podłączyć pasek SMD do zasilania sprawdzając równomierność oświetlenia cyfr. W obrotomierzu warto zastosować 3 diody czerwone (1 panel SMD) w miejscu czerwonego pola prędkości. Stawia to niezłe wyzwanie w tuningu, gdyż należałoby wykonać specjalnie osłony światła, aby kolor czerwony nie roznosił eis na pozostała część obrotomierza i prędkościomierza. Może ktoś się skusi to z chęcią zamieszczę w poradniku Efekt na pewno byłby piorunujący. 6. Montaż taśm SMD w prędkościomierzu Czasami trzeba delikatnie zwiększyć lub zmniejszyć średnice zamontowania paska. Szczególnie przy prędkościomierzu, gdzie liczby składając się z 3 cyfr. Wówczas wewnętrzne cyfry mogą być słabiej doświetlone. Podczas montazu pasków pod prędkościomierzem warto zawinąć jego koniec blisko licznika kilometrów, aby doświetlić obrotowe cyferki. Podając ilość diod uwzględniłem takie położenie pasków SMD jak na zdjeciu obok. WADY PODŚWIETLENIA SMD W PRĘDKOŚCIOMIERZU Wskazówki pomalowane farbka fluorescencyjna całkiem nieźle "świeca" w świetle niebieskim diod. Powoduje to powstanie cieni na wskazówce wynikające z prześwitów światła niebieskiego przez szczeliny pomiędzy tarcza prędkościomierza a obrotowymi licznikami kilometrów (cyferkami). Poruszająca się wskazówka będzie miała "animowane" lekko widoczne smugi. Nie wiem jakby zachowywała się w kolorze białym (oryginalnym). Problemu tego nie będzie w przypadku liczników w nowszych autach, gdzie wskazania odległościomierzy są wyświetlane na panelach LCD. Mozna rowniez zastosować folie "wenecka" przepuszczająca w jedna stronę światło - takie rozwiązanie może wyeliminować ten problem jednak prawdopodobnie pogorszy czytelność odległościomierzy. Z kolei wykonanie osłon od światła w środkowej czescy tarczy rowniez przysporzyłoby problemowa. W porównaniu z zastosowanie żarówek diodowych niebieskich czytelność odległościomierzy oświetlonych światłem z diod SMD jest nieporównywalnie lepsza 7. Montaż taśm SMD w wskaźnikach Na zdjeciu niżej pokazałem jak zamontowane mam u siebie paski SMD. Taki kształt wynika z bezbarwnego elementu rozpraszającego pod wskaźnikami. Światłowód ma rowniez wpływ na jasność światła wskaźnika poziomu paliwa i temperatury. W wyniku tego wskaźnik ten jest nieco ciemniejszy niż prędkościomierz i obrotomierz jednak doskonale czytelny w nocy. Sadze, ze to nie wada a zaleta - po co komu bardzo jasno świecący wskaźnik paliwa? W Hondach patrzy się głównie na obrotomierz - taka moja sugestia 8. Oświetlenie UV Na ramce z szybka istnieją oryginalne przezroczyste pierścienie za każdą okrągła wnęką. To one odpowiadają za nieprzedostawanie się kurzu na tarcze oraz za rozproszenie światła na przód tarczy m.in. na wskazówki. Na załączonym zdjeciu pokazałem miejsce osadzenia diod UV. Po miedzy wnękami zamontowałem po dwie diody świecące delikatnie w boki natomiast symetrycznie na boku obrotomierza i wskaźnika poziomu paliwa zastosowałem po jednej diodzie skierowanej w stronę środka zegarów. 9. Montaż taśm SMD w regulatorze nawiewu Wnęki po żarówkach oryginalnych zaślepiamy od tylu taśma lub izolacja czarna aby nie dostawały się zanieczyszczenia. Taśma SMD wyposażona jest z tylu w taśmę samoprzylepna. Przyklejamy pasek jak na zdjeciu. Dlaczego w dol maja świecić diody a nie wprost na "ludziki"? Odpowiedz jest prosta. Aby światło ulegało odbiciu a nie świeciło bezpośrednio co eliminuje efekt "plam" w jasności świecenia poszczególnych ikonek. Całość oświetlona jest równomiernie. Podczas modernizacji osunąłem pasek z czarna poświata rozprowadzający odpowiednio światło na ramkę przycisków nawiewu. Dało to lepsze doświetlenie ramki - w przypadku zwykłych diod LED ramki te w ogolę nie były oświetlone. Warto rowniez na tym etapie zastanowić się nad zastosowanie czerwonych pasków SMD ponieważ czerwone pole regulatora cieplnego powietrza jest zupełnie ciemne w nocy. Komplikuje to także sprawę przez wymuszenie zbudowania osłony światła czerwonego. Widoczne na zdjeciu niebieskie i żółte diody są opisane w oddzielnym poradniku. 10. Opis podłączenia przewodów zasilających Paski niebieskie SMD podłączamy pod dowolna żaróweczkę. Zarówno w licznikach jak i nawiewie. Na zdjeciu zaznaczono podłączenie przewodów pod jedna z żarówek i zaślepiono otwór po żarówce izolacja czarna. Aby polepszyć efekt diody UV podłączyłem pod zasilanie obrotomierza. Dzięki czemu wskazówki zapalają eis po przekręceniu stacyjki na zapłon. Cyfry powiązane są dopiero z oświetleniem. Daje to bardzo ładny efekt nocą, co po części możną zobaczyć na kolejnych zdjęciach z efektow pracy. Lekkie fioletowe cienie od diod UV oraz pomaranczowe wskazowki pieknie wygladaja w calkowicie czarnym otoczeniu a kolejne zapalenie swiatel powoduje rozjasnienie licznikow oraz eliminuje efekt fioletowych smug od diod UV. Efekty pracy sa zdumiewajace. Przedstawiam kilka zdjec wraz z opisem ponizej. Zegary z zamontowanymi ringami oraz pomalowanymi wskazowkami Zegary w swiele latarni, lekko widoczne wskazowki Zapalone diody UV po wlaczeniu zaplonu oraz rownomiernie oswietlone wskazowki w "stanie spoczynku". Po bokach widac delikatne smugi fioletowego swiatla dodajace charakteru tajemniczosci zegarom Zdjecie od przodu lepiej oddajace efekt diod UV Wlaczone swiatla pozycyjne i wylaczony zaplon (tylko paski SMD). Widac brak dobrego doswietlenia wskazowek. Wlaczone swiatla pozycyjne i wlaczony zaplon (paski SMD i diody UV). Duzo lepszy kontrast wskazowek. Panel nawiewu po wlaczeniu swiatel Caly kokit po wlaczeniu swiatel Autor: dagg3r Źródło: http://fotoporadnik.prv.pl/   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/492-tuningpodswietlenie-zegarow-i-panelu-sterowania-nawiewem/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi