Gość Bartas Opublikowano 22 Marca 2010 Udostępnij Opublikowano 22 Marca 2010 Oto moje fotostory z montażu filtra stożkowego marki K&N. Numer katalogowy producenta, to 57-0572 i pasuje on do silników 2.0 bez turbiny, z roczników od 04/99 wzwyż, czyli B4204S i B4204S2. Po filtry do innych silników naszych Volvinek odsyłam na stronę K&N: http://www.knfilters.com/search/appsearch.aspx Instrukcja montażu filtra ze zdjęciami jest standardowo dołączona do zestawu, a także dostępna online, jednak chwilami nie jest ona do końca jasna i pomija parę szczegółów, z którymi musiałem się po drodze uporać, więc mam nadzieję, że moje fotostory będzie bardziej pomocne. ETAP 1: DEMONTAŻ FARBCZYNEGO FILTRA POWIETRZA Po pierwsze, zgodnie z oryginalną instrukcją, należy odłączyć ujemną klemę akumulatora (pamiętajcie o kodzie do radia!). Podejrzewam, że odłączenie sensorów MAF (Mass Air Flow) i IAT (Intake Air Temperature) może spowodować problemy z ECU, ale jest to tylko mój domysł. Na wszelki wypadek lepiej odłączyć. Kolejny krok, to odłączenie rury powietrza od modułu MAF/IAT – wystarczy poluzować obejmę i zsunąć rurę – oraz wszystkich pozostałych mocowań pudła do karoserii, z wtyczką do sensorów włącznie: Wtyczki oznaczoną czerwoną strzałką NIE odłączamy, wystarczy ją zsunąć z zaczepu. Żółtą strzałką oznaczony jest gumowy mieszek, ale nie trzeba tam nic wykręcać, wystarczy pociągnąć mocniej do góry i bolec sam wyskoczy: Aby ułatwić wyjmowanie pudła, warto także odkręcić puszkę z bezpiecznikami (uwaga na wiązkę kabli pod spodem – nie szarpać!): W tym momencie trzeba odpowiednio manewrować całym pudłem filtra powietrza oraz puszką bezpieczników, aż w końcu na wolność wyjdzie coś takiego: ETAP 2: MONTAŻ FILTRA STOŻKOWEGO Drugi etap rozpoczynamy od zmontowania podstawki pod nowy filtr powietrza, która jest w zestawie. Należy skręcić ze sobą wygiętą w kształcie litery “Z” podpórkę z półokrągłym, srebrnym wspornikiem. Niestety fotek podstawki po zmontowaniu nie zrobiłem, ale jest to dość proste do złożenia i elementy pasują do siebie idealnie. Zmontowaną podstawkę należy następnie przymocować do jednej ze śrub mocujących poduszkę skrzyni biegów: Po zamontowaniu: Tutaj uwaga – w moim przypadku śruba ta była potwornie zapieczona, więc bez odrdzewiacza oraz odpowiednio mocnego klucza nasadowego z przedłużką i długim ramieniem ani rusz! Ta jedna śruba prawie zdecydowała o porażce całej mojej operacji, na szczęście z pomocą przypadkowo przyszedł sąsiad, który miał odpowiedni klucz. Następnie wyciągamy ze starego pudła moduł sensorów MAS/IAT: .jpg' alt='default_cool.gif' alt='8)'>.jpg'> Wkładamy go na swoje miejsce na rurze doprowadzającej powietrze do silnika i zaciskamy mocno aluminiową opaskę. Teraz czas złożyć do kupy sam filtr. W tym miejscu proponuję zupełnie odłożyć na bok instrukcję producenta, bo jak dla mnie ten etap opisali zbyt ogólnikowo i nie do końca jasno. Ja w końcu poradziłem sobie w ten sposób, że filtr razem z gumowym wkładem (adapterem) nasunąłem na moduł sensora (średnica otworu filtra będzie za duża w stosunku do średnicy otworu modułu i na pozór do siebie nie pasują, ale tak ma być), położyłem to na półokrągłym wsporniku podstawki i całość spiąłem mocno srebrną obejmą – jedyną w zestawie montażowym. Po zaciśnięciu obejmą, wspominana różnica w średnicy otworów zostaje zniwelowana i filtr trzyma się modułu bardzo sztywno. Ostateczny efekt wygląda tak: Na końcu zaślepiamy i zabezpieczamy cienką rurkę podciśnienia (właściwie to nie wiem czemu ona służy), która była podłączona do starego pudła z filtrem. Do zaślepienia nalezy wykorzystać śrubkę z zestawu K&N. ETAP 3: MONTAŻ DOLOTU POWIETRZA Aby nowy filtr ‘oddychał’ i spełniał jak najlepiej swoją rolę, należy dostarczyć mu spore zapasy świeżego i chłodnego powietrza. W związku z tym trzeba stworzyć specjalny dolot. W zestawie z filtrem znajduje się specjalna rura, która ma spełniać to właśnie zadanie. Ja natomiast postanowiłem stworzyć jeszcze jeden dolot, z wykorzystaniem rury, która biegła od kolektora wydechowego do starego filtra powietrza. Ze względu na nieobecność tego drugiego, rura staje się zbędna (jej odłączenie nie ma żadnych negatywnych skutków ubocznych) i może posłużyć jako drugi zimny dolot do nowego filtra. Zbędna rura: Otwór przez który poprzednie pudło filtra brało powietrze: Zbędna rura pasuje w nim idealnie i nagle staje się niezbędna Widok od środka (po zdemontowaniu kierunkowskazu): Czas na dolot ‘główny’, który robimy za pomocą rury dołączonej do zestawu. Rura jest elastyczna i rozciągliwa, więc tylko z pozoru wydaje się bardzo krótka. Wg oryginalnej instrukcji, rurę nalezy wyprowadzić pod zderzak, ale wygląda to nieestetycznie i jest podatne na uszkodzenia, np. od wysokich krawężników. Ja postanowiłem wykorzystać fakt, że zamiast halogenów mam plastikowe zaślepki, a na zaślepkach od niedawna założoną kulerską siatkę aluminiową. Ale po kolei – od strony filtra, mocujemy rurę obok akumulatora: Następnie należy odkręcić zaślepkę halogenu – można to zrobić albo spod spodu, po podniesieniu auta podnośnikiem, albo zdejmując zderzak. Ja wybrałem opcję pierwszą. Po wyjęciu zaślepki (uwaga na kabel do obrysówki!) trzeba w niej wyciąć dziurę, aby polepszyć dopływ powietrza do rury i dalej do filtra. Ja poradziłem sobie podgrzewanym na gazie nożem, po prostu wytapiając nim plastik. Wyszło niezbyt pięknie, ale do polepszenia przepływu powietrza wystarczy: Po ponownym założeniu siatki: Na samochodzie (nie widać żadnej dziury!): Biegnącą od góry rurę modelujemy tak, aby jej końcówka ‘patrzyła’ w otwór w zaślepce: A tu widok od spodu, na którym widać także wcześniej zamontowaną rurę dolotu: I tym oto prostym sposobem stajemy się posiadaczami zaawansowanej technologii o nazwie twin-dolot ETAP 4: MONTAŻ PRZEGRODY TERMICZNEJ (under construction) Kolejny krokiem w celu polepszenia wydajności filtra będzie montaż specjalnej przegrody oddzielającej filtr od silnika, której zadaniem jest utrzymywanie temperatury panującej wokół filtra na możliwie najniższym poziomie. Póki co ten etap jest wciąż w planach, ale jak tylko uda mi się coś wykombinować, dorzucę opis. ETAP 5: WYNIK KOŃCOWY Oto jak wygląda komora silnika z nowym lokatorem: Autor: evad Źródło: http://blog.adl.pl/ Forum V40.pl   Odnośnik do komentarza https://forum.samnaprawiam.com/topic/380-tuningmonta%C5%BC-sto%C5%BCkowego-filtra-powietrza-volvo-s40/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi